19 lutego 2019

Jak się ubrać i co zabrać na siłownię?

Jak się ubrać i co zabrać na siłownię?

Obecnie strój na siłownię to coś więcej niż bawełniany dres i uniwersalne adidasy. Niektórzy przywiązują do niego dużą wagę, inni kompletnie bagatelizują, jednak bez wątpienia to ważny element przygotowań do treningów – szczególnie tych pierwszych. Wybór ubrań, butów oraz akcesoriów do treningu jest bardzo duży. Osoba poczatkująca może poczuć się przytłoczona ofertą sklepów sportowych. Choć temat wydaje się banalny, nieodpowiedni strój i złe przygotowanie (zarówno do ćwiczeń w domu, jak i do wyjścia na siłownię) mogą przysporzyć nam kłopotów i sprawić, że trening nie będzie efektywny. W tym artykule przedstawię Wam, jak w odpowiedni i łatwy sposób przygotować swój strój na trening, czym należy kierować się przy wyborze stroju na siłownię oraz co dodatkowo należy ze sobą zabrać.

Spis treści:
Najlepsza odzież damska na siłownię
Najlepsza odzież męska na siłownię
Co zabrać na siłownię?

Najlepsza odzież damska na siłownię

Najważniejsze, żeby strój był wygodny i nie ograniczał ruchów – bez względu czy ćwiczysz w domu, czy na siłowni. Odzież fitnessowa dla kobiet powinna być elastyczna i lekka. Dobrze dopasowany strój umożliwi płynność wykonywanych ruchów i sprawi, że będziesz czuć się w nim pewnie. Dla wielu kobiet poza poczuciem komfortu ważny jest ładny wygląd – zwłaszcza gdy trenują na siłowni. Ubranie na siłownię ma podkreślać walory sylwetki i ukrywać mankamenty. Obecne na rynku firmy sportowe wyznaczają najnowsze trendy i często sięgamy po taki strój, który w danym momencie jest w modny. Jednak kiedy rozpoczynasz przygodę z ćwiczeniami, najlepiej skompletować jeden wygodny strój, a nie zapełniać szafę „fit” ubraniami. Po pierwszych treningach przekonasz się, jaki typ ubrania sportowego najbardziej Ci pasuje.

Jak skompletować strój sportowy?

  • Spodnie do ćwiczeń: z opinii trenujących kobiet wynika, że najlepsze i najwygodniejsze są legginsy. Nie zalecam wybierania dresów z szerokimi nogawkami lub krótkich i szerokich spodenek, ponieważ mogą okazać się niepraktyczne, np. przy wykonywaniu przysiadów. Legginsy powinny być dopasowane i przede wszystkim wygodne. Zwróć uwagę na jakość materiału (powinien być wytrzymały i nie powinien prześwitywać). Najlepiej, żeby legginsy nie zawijały się, tylko przylegały do ciała jak druga skóra. Warto też zastanowić się nad lepszej jakości spodniami, gdzie zostały użyte technologie typu „dry”, odprowadzające wilgoć na zewnątrz. I najważniejsze – wybierz spodnie w odpowiednim rozmiarze. Zbyt obcisłe legginsy będą uciskać skórę i powodować otarcia. Pamiętaj również, żeby nie były to legginsy ze zbyt wysokim lub zbyt niskim stanem. Pierwsze podczas treningu mogą się rolować lub uciskać brzuch, a te z niskim stanem podczas przysiadów będą się zsuwać.
  • Koszulka na trening: podobnie jak spodnie powinna być wygodna i umożliwiać swobodne ruchy. Do treningów o niskiej intensywności można wybrać koszulki bawełniane lub termoaktywne. Bawełna jest naturalnym materiałem, ale szybko wchłaniającym pot, co będzie powodowało widoczne plamy. Jeśli wykonujesz trening o wysokiej intensywności, wybierz poliester. To materiał ceniony w produkcji odzieży sportowej, o niskim poziomie wchłanialności wilgoci oraz zapewniający skuteczną wentylację.
  • Biustonosz: wybór stanika sportowego jest szczególnie ważny. Jego zadaniem jest odpowiednia ochrona i podtrzymanie biustu. Biustonosz nie powinien mieć dużo szwów, by nie powodować otarć i podrażnień. Powinien mieć szerokie ramiączka, które nie będą się zsuwać, być elastyczny i przewiewny. Jego obwód trzeba dobrze dopasować do ciała, tak by gumka nie powodowała ucisku.
  • Buty: powinny być dobrane odpowiednio do rodzaju treningu. Dla osób początkujących zalecane są uniwersalne buty sportowe. Ważne, żeby miały elastyczną podeszwę amortyzującą stopę. Kobiety do treningów fitness powinny wybierać przede wszystkim buty lekkie i z antypoślizgową podeszwą. Jeżeli zwracasz uwagę na obowiązujące trendy, obecnie często promowane są jaskrawe i przyciągające uwagę kolory.

Pamiętaj, że strój ma przede wszystkim optymalizować Twój wysiłek sportowy oraz sprawiać, że będziesz czuć się w nim dobrze.

Najlepsza odzież męska na siłownię

Mężczyźni przywiązują mniejszą wagę do tego, jak wyglądają na siłowni, skupiając się wyłącznie na pracy nad własną sylwetką. Jednak męski strój sportowy jest równie ważny. Kluczową rolę odgrywa materiał, dlatego jeszcze raz zaznaczam, że bawełna przy intensywnym treningu nie jest najlepszym wyborem, ponieważ Twoje ubranie będzie mokre od potu. Lepszy wybór stanowi strój wykonany z tworzyw odprowadzających wilgoć. Osoby trenujące często powinny zwrócić uwagę na wytrzymałość ubrań treningowych. Podczas wyboru odpowiedniego stroju pamiętaj o koszulce niekrępującej ruchów. Dostępne są różne modele, także z długim rękawem. Dodatkowo możesz wybrać bluzę sportową, która przyda się podczas rozgrzewki. Jeśli chodzi o spodnie, dobrze sprawdzą się różnej długości spodenki do ćwiczeń (byle nie za długie) oraz legginsy. Odpowiednio dobrane obuwie zminimalizuje ryzyko wystąpienia urazów oraz zapewni komfort podczas treningu. Buty powinny dobrze stabilizować stopę i mieć antypoślizgową podeszwę. Innym typem jest obuwie do biegania, a innym typowo kulturystyczne, dlatego lepiej dopasować je do rodzaju treningu – podczas zakupu możesz poprosić o radę sprzedawcę. Zgodnie z trendami, wśród mężczyzn trenujących siłowo zauważa się tendencję do większego eksponowania walorów górnej części ciała, głównie ramion i barków.

Co zabrać na siłownię?

Oprócz odpowiedniego ubioru, powinniśmy pamiętać o kilku dodatkowych rzeczach – zwłaszcza jeśli trenujemy na siłowni.
Dobrym zwyczajem jest zabranie ze sobą ręcznika. Podczas treningu pocimy się, dlatego (dla komfortu swojego i innych ćwiczących osób) warto rozłożyć ręcznik na sprzęcie treningowym, z którego korzystamy. Oczywiście ręcznik przyda się też do wytarcia potu z ciała.
Idąc na trening czy wykonując go w domu, trzeba mieć przy sobie wodę. Wysiłek fizyczny wpływa na zmniejszenie jej ilości w organizmie, więc nie tylko po, lecz także w trakcie treningu należy uzupełnić jej straty. Najlepiej wyrobić sobie nawyk picia wody małymi łyczkami podczas treningu, aby nie dopuścić do odwodnienia.
Jeśli często ćwiczysz na siłowni, warto zainwestować w torbę treningową. Zmieszczą się w niej ubrania, buty i akcesoria treningowe. Dodatkowo możesz do niej wrzucić butelkę z wodą czy pojemniki z jedzeniem.
Co z pasem ciężarowym i rękawiczkami? Pas ciężarowy pełni funkcję stabilizującą, jednak jest on przydatny do ćwiczeń z dużymi obciążeniami – podtrzymuje mięśnie na wysokości lędźwi, stabilizując sylwetkę, a tym samym chroni przed urazami kręgosłupa. Jeśli jesteś osobą początkującą, raczej nie masz co zaprzątać sobie głowy nabywaniem tego sprzętu. Rękawiczki natomiast przydadzą się każdemu, kto trenuje siłowo. Będą pomocne, gdy masz problemy z pocącymi się dłońmi – pozwolą na mocniejszy chwyt drążka czy sztangi.

Podsumowanie

Odpowiedni strój do ćwiczeń daje nam więcej swobody i wpływa na jakość treningu. Po pewnym czasie sama/sam zobaczysz, jaki strój najbardziej odpowiada Tobie i rodzajowi treningu, który wykonujesz. Być może szerokie, zakrywające krągłości koszulki zamienisz na bardziej dopasowane ubrania. Najważniejsze, żeby strój nie przeszkadzał Ci w ćwiczeniach.

Ideą chodzenia na siłownię nie jest pokazanie się w najnowszym modelu legginsów, ale wykonanie dobrego treningu. Pamiętaj, że wysportowana sylwetka będzie wyglądała tak samo dobrze w markowych ubraniach, jak i zwykłym podkoszulku.
Teraz już wiesz, jak ubrać się na trening. A jeśli wciąż zastanawiasz się, jak poprawnie wykonywać dane ćwiczenia, to zapraszam do zapoznania się z atlasem ćwiczeń, który przygotowałem specjalnie dla Ciebie.

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń
5,00/5
(z 2 ocen)
Michał Wrzosek

Michał Wrzosek

Dietetyk, absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i trener personalny.

Specjalista z zakresu zdrowego odżywiania, kształtowania sylwetki i poprawnej redukcji tkanki tłuszczowej.
Pomaga podopiecznym osiągnąć wymarzoną sylwetkę, dzięki zdrowej i urozmaiconej diecie.

Michał Wrzosek

Podobne artykuły:

Trening
AEROBY LISS (low intensity steady state cardio) są najbardziej popularną metodą wprowadzaną w celu utraty tkanki tłuszczowej (w tym artykule skupiam się jedynie na treningu, nie będzie omawiany temat diety). Jednak czy najlepszym? Czy powinieneś robić długie sesje aerobów, czy może zdecydować się jednak na interwały? No i jeżeli aeroby to czy na pusty żołądek? W tym artykule przeczytacie jak korzystać z tych metod.
Dieta
Czy jedzenie przed treningiem jest tak ważne, jak wiele osób twierdzi? Czy ma znaczenie to, co jemy przed treningiem? Podobnie jak większość tematów „kulturystycznych” również ten posiada wiele sprzecznych teorii. Należy jeść białko przed treningiem? Węglowodany? Tłuszcz? Jeśli tak, to jakiego rodzaju i jak dużo? Czy może powinniśmy trenować na czczo?