Odchudzanie · 29 grudnia 2018

Ile kalorii ma alkohol? Fakty i mity

Czy wino tuczy? A szampan? i W ogóle ile kalorii ma alkohol? Zobacz, co pić i jeść w sylwestra i jak sobie poradzić, kiedy dokucza Ci „syndrom dnia następnego".
Udostępnij:

Czy wiesz, że piwo jest najpopularniejszym alkoholem wybieranym przez Polaków? Na drugim miejscu plasuje się wino a na trzecim wódka. Według statystyk głównie pijemy w domowym zaciszu z rodziną i znajomymi. Przez lata zmniejszył się odsetek osób często pijących ale zmalała też liczba abstynentów. Alkohol to jeden z głównych gości na większości imprez i duża część z nas nie wyobraża sobie zabawy bez niego.  Często to właśnie on staje na drodze do wymarzonej sylwetki. Zastanawiałeś się więc kiedyś, ile kalorii ma alkohol i jak wpływa na nasze zdrowie?

Spis treści:
Ile kalorii ma alkohol, czyli słowo o zdrowiu
Ile kalorii ma alkohol i czy wolno go pić na diecie
Ile kalorii ma alkohol – od piwa do szampana
Ile kalorii ma alkohol i czym jest syndrom dnia następnego
Ile kalorii ma alkohol: polecane przekąski

Ile kalorii ma alkohol, czyli słowo o zdrowiu

Powszechnie znany jest negatywny wpływ alkoholu na zdrowie. Jest on między innymi wymieniany jako czynnik ryzyka wielu chorób. Według Światowej Organizacji Zdrowia małe ilości szczególnie wytrawnego czerwonego wina mogą mieć korzystny wpływ między innymi na agregację płytek, a nadmiernie spożywany alkohol będzie predysponował do wystąpienia chorób wątroby czy nowotworów. Zdecydowanie wpływ alkoholu zależny jest od jego dawki i częstotliwości spożywania [1]. Alkohol wchłaniany jest do naszego układu pokarmowego, żołądka i jelita cienkiego w niezmienionym stanie. Następnie dociera do tkanek i płynów ustrojowych, w tym właśnie do krwi. Metabolizm alkoholu etylowego to reakcja utleniania etanolu do aldehydu octowego w wątrobie i żołądku. To właśnie ten związek jest szczególnie szkodliwy dla naszego organizmu. Aldehyd octowy indukuje reakcje zapalne oraz prowadzi do śmierci komórek wątroby [2,3]. Metabolizm alkoholu prowadzi do powstawania nadmiernej ilości NADH, co zmienia potencjał oksydoredukcyjny w organizmie, wpływając między innymi na hamowanie utleniania kwasów tłuszczowych, a nasilając lipogenezę. Dodatkowo etanol jest odpowiedzialny za nasilanie metabolizmu lipidów. W przypadku nadużywania alkoholu obniża się poziom HDL-cholesterolu, a zwiększa poziom triglicerydów. Mechanizmy te powodują odkładanie się większej ilości lipidów. Nie oznacza to, że spożycie alkoholu będzie zwiększać ilość tkanki tłuszczowej, ale może wpływać na tempo jej spalania [4]. Spożywanie alkoholu, szczególnie przewlekłe będzie negatywnie wpływało na nasz organizm, prowadząc do uszkodzenia wątroby i trzustki oraz wpływając toksycznie na układ nerwowy. Alkohol trafiając prosto do przewodu pokarmowego podrażnia go, pobudzając wydzielanie soku żołądkowego. Nadmiar alkoholu pogarsza lub hamuje procesy trawienia. Skutkami picia alkoholu dla układu nerwowego jest zmniejszenie się aktywności mózgu. Zmiany zachowania są zależne od stężenia alkoholu we krwi, które dotyczą hamowaniu ośrodka czucia i ruchu, rozchwianiu uczuć i upośledzeniu pamięci. 

Ile kalorii ma alkohol i czy można go pić na diecie

Alkohol według zaleceń towarzystw dietetycznych powinien być eliminowany lub spożywany w jak mniejszych ilościach. Umiarkowane spożycie alkoholu to dla mężczyzn nie więcej niż 1-2 drinki alkoholu, dla kobiet nie więcej niż 1 drink dziennie. Przy czym drink to 13-15 g etanolu, co odpowiada 100 ml wina czy małej puszcze słabego piwa. Dodatkowo alkohol dostarcza dużą ilość kalorii bez żadnych wartości odżywczych oraz pobudza apetyt. Kaloryczność alkoholu – czystego etanolu to 7 kcal/ 1 g. Na imprezie, gdzie dodatkowo co chwilę sięgasz po przekąskę, może doprowadzić to do dużej nadwyżki kalorycznej. Alkohol, jak każdy inny produkt nie będzie sprawiał, że od razu przytyjemy. Przypominam, że wzrost masy ciała jest przyczyną nadmiernej podaży energii. Jednak alkohol sprawia, że jemy więcej.

Ile kalorii ma alkohol – od wina po szampana

W takim razie, co pić podczas imprezy sylwestrowej i ile kalorii ma jedno piwo? Bo przecież pod hasłem alkohol kryje się wiele rodzajów napojów wysokoprocentowych. Poniżej krótka ściąga i mój wybór na sylwestrową noc:

  • Piwo – jeden kufel to około 245 kcal, jednak w zależności od rodzaju, smaku i marki, piwa różnią się kalorycznością. Na przykład, warto pamiętać, że butelka ciemnego piwa to około 100 kcal więcej niż jasnego.   Piwo zawiera dużo maltozy – cukru prostego , który sprawia, że indeks glikemiczny piwa jest bardzo wysoki (IG=110). Dlatego na spożycie tego rodzaju alkoholu szczególnie powinni uważać cukrzycy. Dla wielu jest po prostu smaczne i są w stanie wypić nawet kilka butelek piwa w ciągu jednego wieczoru! 
  • Wino – kieliszek czerwonego, wytrawnego wina to 102 kcal, a wino białe słodkie dostarczy już 150 kcal. Lepszym wyborem będzie to mniej kaloryczne, co więcej wino czerwone zawiera resweratrol – antyoksydant o działaniu przeciwzapalnym i poprawiającym funkcjonowanie układu krążenia. Prawdopodobnie małe ilości czerwonego wina wpływają korzystnie na naczynia, hamując rozwój miażdżycy. Temat czerwonego wina nieodłącznie kojarzy się z „paradoksem francuskim”. Francuzi mimo kuchni bogatej w nasycone kwasy tłuszczowe stosunkowo rzadko chorują na choroby układu krążenia. Badacze tłumaczą to również kardioprotekcyjnymi właściwościami czerwonego wina, a dokładnie związków w nim zawartych, które jest nieodłącznym dodatkiem do diety Francuzów [5]. Dlatego wino jest jednym z lepszych wyborów alkoholowych.
  • Wódka – jeden kieliszek czystej wódki dostarcza 55 kcal. Wydaje się mało, ale wiele osób po wypiciu parudziesięciu ml czystej wódki sięga po szklankę soku czy napoju gazowanego, a to kolejne wypite kalorie. Wódka zawiera dużą dawkę etanolu, produkowana jest z ziemniaków lub zbóż (np. owsa, pszenicy). Obecnie można spotkać wiele wódek smakowych, są to bardziej kaloryczne wersje, ponieważ zawierają syropy smakowe.
  • Drinki – wypicie nawet jednego drinka to dawka nawet 400 kcal! Jeden z gorszych wyborów dla dbających o figurę. Bazujące na wysokoprocentowym alkoholu drinki są wykonywane na bazie słodkich napojów gazowanych i syropów smakowych. Dodatek  tego rodzaju specyfików do drinków można w łatwy sposób zastąpić ich zamiennikami, np. coca-colą w wersji „zero”. Nie będzie to wybór idealny natomiast na pewno ograniczy to ilość dostarczonych kalorii. 
  • Szampan – lekki i musujący zawiera około 72 kcal w kieliszku. To symbol nocy sylwestrowej, którego nie może zabraknąć wznosząc toast przy oglądaniu fajerwerków. Zdecydowanie mój faworyt, którego nie odmawiam sobie w Sylwestra [6].

Ile kalorii ma alkohol i czym jest Syndrom  Dnia Następnego

Kac jest subiektywnym odczuciem i występuje wraz z zakończeniem oddziaływania alkoholu na układ nerwowy. Jest to objaw spożycia zbyt dużych ilości alkoholu i zależy między innymi od wieku, masy ciała, płci, rodzaju wypitego alkoholu, stanu organizmu osoby pijącej czy też skłonności genetycznych. Kac spowodowany jest obecnością toksycznego aldehydu octowego (metabolitu przemian alkoholu). Znacząca jest też ilość etanolu w danym napoju alkoholowym. I tak najmniej etanolu znajduje się w  czystej wódce i białym winie, więcej jest go w czerwonym winie oraz w whisky. Jeśli nie chcemy kolejnego dnia spędzić w łóżku, lepiej wybrać ten zawierający jak najmniej etanolu. Alkohol ma właściwości odwadniające i obniża poziom cukru w organizmie, co sprzyja zmęczeniu kolejnego dnia. Najczęstsze objawy kaca to bóle głowy, złe samopoczucie, nudności, brak apetytu. Jeśli nie chcesz mieć kaca kolejnego dnia najlepiej unikać mieszania alkoholi, palenia papierosów oraz spożywanie niezdrowych przekąsek (np. chipsów), co dodatkowo obciąży wątrobę.

Natomiast pomóc może picie wody oraz spożycie pełnowartościowego posiłku przed piciem alkoholu. Polecam też przed położeniem się spać wypić około 2 szklanek wody wysokozmineralizowanej, która dobrze nawodni organizm i dostarczy wypłukanych przez alkohol składników mineralnych. A co jeśli nie udało Ci się uchronić przed porannym bólem głowy? Po przebudzeniu dobrze sprawdzi się pełnowartościowe śniadanie, najlepiej bogate w cysteinę – aminokwas wspomagający detoksykację organizmu. Tu polecam omlet z warzywami i oczywiście dodatkową szklankę wody.

Ile kalorii ma alkohol: polecane przekąski

Przed piciem alkoholu warto zjeść pełnowartościowy posiłek, aby nie serwować naszemu organizmowi od razu alkoholu. Pamiętaj o piciu wody w trakcie imprezy oraz o niepodjadaniu co chwilę. Dobrym rozwiązaniem na imprezie sylwestrowej  będą „fit” przekąski. Zazwyczaj są one proste w przygotowaniu, smaczne, niezwykle szybko znikają ze stołu oraz kolejnego dnia nie spowodują u nas wyrzutów sumienia. Poniżej kilka moich prostych przepisów na zdrowe przekąski na sylwestrową imprezę.

Chcesz wkroczyć w Nowy Rok ze zdrowymi nawykami? Dołącz do grona moich podopiecznych. Zobacz jak pomagam jako dietetyk online. Skontaktuj się ze mną, aby uzyskać profesjonalną pomoc.

Piśmiennictwo:

  1. World Health Organization, Global status report on alcohol and health, WHO, Geneva 2011.
  2. Bąbała O., Działo J., Deptuła W., 2011. Alkohol a zdrowie. Kosmos 60, 189–194.
  3. Krenz M., Korthuis R.J., Moderate ethanol ingestion and cardiovascular protection: From epidemiologic associations to cellular mechanisms, J. Mol. Cell. Cardiol. 2012; 52: 93–104.
  4. You M, Crabb DW. Recent advances in alcoholic liver disease II. Minireview: molecular mechanisms of alcoholic fatty liver. Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol 2004;287:G1-6.
  5. Yang Y., Chan S., Hu M., Walden R., Tomlinson B., Effects of Some Common Food Constituents on Cardiovascular Disease, ISRN Cardiol. 2011: 397136.
  6. Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., i wsp.: Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. Warszawa, PZWL, 2006.

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń
4,67/5
(z 12 ocen)
Michał Wrzosek

Michał Wrzosek

Jestem dyplomowanym dietetykiem i wykładowcą akademickim. W odróżnieniu od wielu “doradców żywieniowych” ukończyłem specjalistyczne studia na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, gdzie uzyskałem tytuł dietetyka klinicznego.

Dołącz do dziesiątek tysięcy osób, które szczęśliwie zaufały mojej wiedzy i doświadczeniu.

Mogę Ci pomóc zyskać zdrowie i wymarzoną sylwetkę na 3 sposoby:

Michał Wrzosek

Podobne artykuły:

Dzisiaj siłownia, a jutro parę piwek na działce. Oj, uważaj! Marnujesz godziny ćwiczeń i ściągasz na siebie poważne niebezpieczeństwo. Pijesz alkohol, a trening nie daje efektów? Ten artykuł jest dla Ciebie.
Wyszperałeś w internetach jakąś cudowną dietę na detoks? Nie daj się nabrać. Oczyszczanie organizmu to nie taka prosta sprawa. Możesz za to zrobić wiele, żeby nie zatruwać swojego organizmu toksynami.