Zdrowie · 2 czerwca 2016

Woda z cytryną – zalety i zagrożenia

“Pij wodę z cytryną - oczyścisz organizm!” - tę radę słyszał każdy z nas. Jak jest naprawdę? Czy cytryna pomoże nam schudnąć? A może bardziej szkodzi, niż pomaga? Czas na medyczną analizę.
Udostępnij:

“Pij wodę z cytryną – oczyścisz organizm i schudniesz!” – tę radę słyszał każdy z nas. Woda z cytryną i jej właściwości zdrowotne są jednym z większych hitów żywieniowych ostatnich czasów. Jak jest naprawdę? Czy woda z cytryną pomoże nam schudnąć? Na co tak naprawdę jest dobra woda z cytryną?  Może bardziej szkodzi, niż pomaga? Czas na medyczną analizę.

Spis treści

Woda z cytryną – jakie właściwości ma taki napój

Woda z cytryną – kiedy pić? 

Woda z cytryną – działanie, zagrożenia i mity

 Kto nie powinien pić wody z cytryną?

 W jakich dietach  można pić wodę z cytryną? 

Czy woda z cytryną ma zdrowsze zamienniki?

Woda z cytryną – jakie właściwości ma taki napój

Wartości odżywcze

Napój składający się ze szklanki wody z sokiem z połowy cytryny nie dostarczy nam zbyt wielu składników odżywczych. Jego plusem jest niska zawartość kalorii oraz dostarczenie organizmowi niewielkiej dawki naturalnej witaminy C. Dodatkowo w przypadku użycia wody o wysokim stopniu zmineralizowania możemy liczyć na sporą dawkę wapnia i magnezu. Ranking polecanych wód możesz znaleźć tutaj. Dzięki temu już od początku dnia możemy zwiększać podaż ważnych składników odżywczych. Pozostałe składniki odżywcze nie występują w wodzie z cytryną w dużej ilości a mowa tu o: witaminie B6, E, kwasie foliowym czy potasie.

Szczegółowe wartości odżywcze [1]:

  • cukry: mniej niż 1g
  • witamina C: 25% RDI (rekomendowane dzienne spożycie)
  • kwas foliowy: 1% RDI
  • potas: 1% RDI
  • magnez: 10% RDI

Obecność flawonoidów [2]

To dobra informacja dla osób dbających o młody wygląd. Woda z cytryną zawiera przeciwutleniacze – flawonoidy, które chronią nasze komórki przed uszkodzeniami. Poprawiają funkcjonowanie układu krążenia, podnoszą wrażliwość na insulinę oraz inne procesy, związane ze zdrowiem metabolicznym. Co ciekawe, flawonoidy z cytryny zmniejszą stres oksydacyjny w naszym organizmie. Odpowiadają za to składniki takie jak naringenina i nobiletin.

Pozytywnie wpływa na psychikę

Woda z cytryną obok pozytywnego wpływu na skórę czy też nawodnienie niesie ze sobą aspekt psychologiczny. Jest bowiem pozytywnym nawykiem żywieniowym, który wprowadza do naszego życia pewną dozę regularności i świadomości zdrowotnej. A to bardzo ważne, zwłaszcza dla osób, które dopiero rozpoczynają walkę ze złymi nawykami w swojej diecie.

Woda z cytryną – kiedy pić? 

Woda z cytryną na czczo lub w trakcie dnia zwiększy dzienną podaż płynów. Jest to istotne w przypadku osób, które mają problem z pokryciem dziennego zapotrzebowania na płyny. Prawidłowo nawodniony organizm to efektywniejsza utrata masy ciała, zwiększone uczucie sytości, optymalny nastrój i pamięć, prawidłowe wypróżnianie i zdolności wysiłkowe. Dowiedz się więcej o prawidłowym nawadnianiu organizmu.

Woda z cytryną – działanie, zagrożenia i mity

Błonnik z cytryny nie pomaga schudnąć

Mówi się, że dodanie cytryny do wody zapobiega nadmiernemu gromadzeniu kilogramów i pomaga schudnąć. Niestety nie. Owoc cytryny zawiera niespełna 2 gramy błonnika, a dokładniej pektyn.  Sam sok zawiera go jeszcze mniej. Zatem stwierdzenie, że woda z cytryną wspomaga proces odchudzania, jest mocno wyolbrzymione. Stąd, aby schudnąć, warto koncentrować się na rzeczach istotnych takich jak deficyt energetyczny, niskoprzetworzona żywność czy aktywność fizyczna zamiast stawiania wszystkich kart na poranną wodę z cytryną – choć jednego z drugim się nie wyklucza.

Cytryna nie oczyszcza organizmu

Co pomaga wyeliminować toksyny z organizmu? Woda. Dzieje się tak, ponieważ oddajemy mocz. Niestety, dodatek cytryny do wody nie wpływa na ten proces w żaden sposób. Dodatkowo sam temat obecności toksyn w organizmie jest dość wyolbrzymiany i niesłusznie popularyzowany. Zatrucie organizmu objawia się bardzo silnymi problemami zdrowotnymi stąd jeśli ich nie obserwujemy, nie mamy co się martwić zatruciem.

Wiele osób uważa też, że sok z cytryny “odkwasza” organizm. Jest to oczywiście błędne założenie związane z nieprawidłowym rozumieniem ludzkiej fizjologii. Na alkalizację krwi, czyli potoczne “odkwaszenie” wpływa wiele czynników takich jak układy buforowe, prawidłowa czynność nerek czy wentylacja płuc. U zdrowej osoby nie ma możliwości na zmianę pH krwi poza granice 7,35-7,45 więc nie ma mowy o “odkwaszaniu” organizmu.

Istnieją natomiast badania mówiące, że sok z cytryny w ilości 50 ml może zwiększać pH moczu w zakresie 6,7-6,9.

Trzeba zwrócić uwagę, na to, że nie tylko sok z cytryny wpływa na odczyn moczu. Wpływ konkretnych produktów na ten parametr, ocenia się na podstawie wskaźnika PRAL, im niższy, tym bardziej zasadowe działanie produktu na organizm.

Wartość PRAL dla cytryny wynosi -2,5. W porównaniu z niektórymi owocami i warzywami, których wartość PRAL sięga nawet do -21, cytryna nie ma najbardziej zasadowego odczynu.

Cytryna może negatywnie wpłynąć na nasze uzębienie

Kwas cytrynowy może uszkodzić szkliwo zębów. Aby temu zapobiec, ogranicz bezpośredni kontakt kwasu ze szkliwem – pij sok z cytryny przez słomkę. A co z myciem zębów? Nie robimy tego bezpośrednio po wypiciu soku z cytryny. Szczotkowanie zębów w czasie, gdy szkliwo pokryte jest kwasem cytrynowym, może prowadzić do uszkodzeń. Pamiętaj: najpierw umyj zęby, a następnie wypij wodę z cytryną.

Kto nie powinien pić wody z cytryną?

U bardziej wrażliwych osób sok z cytryny rano, na czczo, może powodować nieprzyjemne dolegliwości w postaci refluksu, co wiąże się z dużą zawartością kwasów organicznych. Natomiast u zdrowych osób czas spożywania wody z cytryną nie będzie miał fizjologicznego znaczenia.  

Pamiętaj, że woda z cytryną to zdrowy napój, dzięki któremu dostarczysz organizmowi ograniczonej ilości witaminy C. Co ważne, nie narazisz się przy tym na duże spożycie kalorii. Jeśli jednak spożywasz okazałe porcje warzyw oraz owoców i pokrywasz dzienne zapotrzebowanie organizmu na płyny, prawdopodobnie nie odczujesz żadnych korzyści wynikających ze spożycia wody z cytryną.

Wodę z cytryną można spożywać o każdej porze dnia, ważne, by sporządzać ją przy użyciu wody mineralnej a samą cytrynę sparzyć przed wyciśnięciem soku. Aby urozmaicić smak napoju, warto dodać odrobinę świeżych liści mięty, które obok wartości smakowych wniosą również olejki eteryczne.

W jakich dietach można pić wodę z cytryną? 

Cytryna i woda to połączenie na tyle neutralne, że użyta w każdej strategii żywieniowej może pełnić rolę urozmaicenia jadłospisu. Mimo niewielkiego zakresu działania, dodanie soku z cytryny poprawia smak zwykłej wody, dlatego dla bardziej wybrednych osób będących np. na redukcji będzie to świetny pomysł na wyrobienie sobie nawyku regularnego picia wody.

Na ten rodzaj napoju powinny uważać osoby mające problemy z układem pokarmowym, wrzodami i refluksem, ponieważ kwasy zawarte w cytrynie u bardziej wrażliwych osób mogą podrażniać żołądek.

Czy woda z cytryną ma zdrowsze zamienniki?

Woda z cytryną sama w sobie jest zdrowym produktem. Urozmaicanie smaku wody różnego rodzaju dodatkami jak owoce (np. grejpfrut, truskawki, maliny), przyprawy (miętą, imbirem, cynamonem, kardamonem itp.) może być świetnym pomysłem, aby urozmaicić dietę. Jeśli jesteś na redukcji i masz problem z ograniczeniem dosładzanych, niezdrowych napojów, picie wody z cytryną, lub innymi dodatkami może być pierwszym krokiem do zmiany nawyków.

Podsumowując, cytryna i woda to bardzo orzeźwiające, smaczne połączenie, które może wzbogacić dietę. Natomiast prozdrowotne działanie wody z cytryną jest przesadzone. Oprócz świetnego smaku nie udowodniono naukowo, żeby woda z cytryną przynosiła rezultaty w wyżej wymienionych sytuacjach. Jest to dowód na to, że nie warto sugerować się modami żywieniowymi, a informacje znalezione w internecie trzeba traktować z ostrożnością.

Sprawdź, jak porady zastosowane w praktyce przyniosły świetne rezultaty moim podopiecznym – metamorfozy

Piśmiennictwo

  1. http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/1971/2
  2. Rel DIO JA. Fuster D. GOmes P. Natural bioactive compounds of Citrus limon for food and health. Elsevier 2004 vol 84 is 3 457-461
  3.  Jung UJ. Lee MK. Park YB. Effect of citrus flavonoids on lipid metabolism and glucose-regulating enzyme mRNA levels in type-2 diabetic mice. Int J Biochem Cell Biol 2006 38 (7) Jan 130-140.
  4. Aras B Kalfazade N Tugcu V. Can lemon juice be an alternative to potassium citrate in the treatment of urinary calcium stones in patients with hypocitraturia? A prospective randomized study. Urol Res 2008 dec 36 (6) 313-317.
  5.  Oussama A, Touhami M, Mbarki M. In vitro and in vivo study of effect of lemon juice on urinary lithogenesis . Arch Esp Urol. (2005)

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń
4,96/5
(z 24 ocen)
Michał Wrzosek

Michał Wrzosek

Jestem dyplomowanym dietetykiem i wykładowcą akademickim. W odróżnieniu od wielu “doradców żywieniowych” ukończyłem specjalistyczne studia na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, gdzie uzyskałem tytuł dietetyka klinicznego.

Dołącz do dziesiątek tysięcy osób, które szczęśliwie zaufały mojej wiedzy i doświadczeniu.

Mogę Ci pomóc zyskać zdrowie i wymarzoną sylwetkę na 3 sposoby:

Michał Wrzosek

Podobne artykuły:

Dieta w obecnych czasach często jest utożsamiana z odchudzaniem, 90% osób używając tego terminu ma na myśli diety odchudzające, podczas gdy dieta to nic innego jak sposób odżywiania, który może zarówno doprowadzić do spadku masy ciała jak i jej wzrostu.