12 grudnia 2016

Moda na bieganie

Bieganie to jedna z najbardziej popularnych dyscyplin sportowych. Mówi się że biegać może każdy, ponieważ żeby zacząć nie trzeba mieć długiego doświadczenia treningowego, dodatkowego sprzętu ani nawet karnetu na siłownię. Jednak czy na pewno bieganie to sport dla każdego? Jakie są zalety tego sportu? Jak i gdzie biegać i jakiego obuwia używać aby nie narazić się na kontuzje? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym tekście?

Spis treści:

Moda na bieganie w Polsce?
Zalety biegania
Jak zacząć biegać?
Gdzie biegać?
Obuwie i odzież do biegania

MODA NA BIEGANIE W POLSCE?

Nie da się ukryć ze w ostatnim czasie ilość biegów ulicznych wzrosła kilkukrotnie, a liczbę uczestników w tego typu imprezach podaje się w setkach, tysiącach, a nawet dziesiątkach tysięcy. Jest to bez wątpienia  związane ze wzrostem popularności zdrowego stylu życia, ale również z tym ze bieganie jest sportem bardzo prostym i niedrogim. Wzrost popularności biegania jest zjawiskiem z pewnością pozytywnym, choć jak w każdej dyscyplinie- uprawiane bez wcześniejszego przygotowania, odpowiedniego planu treningowego i mądrego przełożenia sił na zamiary, może nieść ryzyko kontuzji.

ZALETY BIEGANIA

Ogromną  zaleta biegania jest fakt, że jest to jedna z najtańszych i najbardziej rozpowszechnionych dyscyplin. Właściwie każdy z nas może w tym momencie nałożyć sportowe buty, ubrać strój treningowy, wyjść z domu i biec przed siebie. Bieganie to także dyscyplina, która przynajmniej w formie amatorskiej, nie wymaga nabywania specjalistycznego sprzętu czy pracy nad mistrzowska techniką. Oczywiście im więcej godzin spędzamy na treningu, nie znając wzorców ruchu biegowego, tym bardziej narażamy na ryzyko kontuzji. Jeśli więc wiążemy się z bieganiem na nieco dłuższy okres czasu i planujemy starty w amatorskich biegach ulicznych, warto zasięgnąć porady specjalisty w tej dziedzinie. Wracając do zalet biegania, jest to sport który umożliwia spalenie dużej ilości kalorii w niedługim czasie (pod warunkiem utrzymania odpowiednio wysokiej intensywności treningu). Trening nie musi ograniczać się do jednostajnego, długiego biegu. Wpłacając w swój plan treningowy jednostki treningu interwałowego, siłowego jak np. wykonywanie podbiegów czy bieganie po schodach, czy szybkościowego, możemy wpłynąć na wzrost siły mięśniowej, wytrzymałości i gibkości. Bieganie ma także wiele walorów prozdrowotnych.  Uprawiane regularnie zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, rozwoju cukrzycy i insulinoopormości, obniża ciśnienie krwi i zapobiega magazynowaniu nadmiernej ilości podskórnej tkanki tłuszczowej. Regularne bieganie wpływa również na opóźnienie procesów starzenia i lepsze samopoczucie każdego dnia.

moda na bieganie

JAK ZACZĄĆ BIEGAĆ?

Osoby początkujące często zadają pytanie: „Lepiej jest biegać szybko i krótko, czy długo i wolno?”. Zanim żądany sobie pytanie „jak?” należałoby się zastanowić nad pytaniem „w jakim celu?”. Jeśli naszym priorytetem jest redukcja tkanki tłuszczowej, polecane będę dwie formy treningowe. Pierwszą z nich jest długi, spokojny bieg na poziomie 65% tętna maksymalnego (tempo, podczas którego będziemy w stanie wypowiedzieć dwa zdania bez zadyszki). Podczas takiego wysiłku nasz organizm chętniej korzysta z zapasów energetycznych zgromadzonych w postaci tłuszczu, niż miałoby to miejsce w trakcie szybszego biegu. Drugim rozwiązaniem treningowym jest skorzystanie z formuły interwałów, czy naprzemiennego biegu o wysokiej i niskiej intensywności. Pomimo że w trakcie takiego treningu nasz organizm czerpie energię głownie z węglowodanów, po treningu następuje przyspieszenie metabolizmu, które generuje wyższe spalanie kalorii nawet do 48 godzin po zakończeniu treningu. Pierwsza strategia będzie bardziej polecana osobom początkującym i niewytrenowanym, natomiast druga lepiej sprawdzi się u osób z kilkutygodniowym stażem treningowym. Jednostki te można oczywiście wplatać w plan treningowy naprzemiennie. Jeśli natomiast naszym celem jest budowanie wydolności i wytrzymałości mięśniowej, do planu treningowego należy dołączyć krótkie treningi o bardzo wysokiej intensywności jak np. sprintu, tempòwki czy minutówki. Rozpoczynając przygodę z bieganiem należy pamiętać o racjonalnym podejściu co treningów, stopniowej progresji dystansu i szybkości biegu po to, aby uniknąć zbyt szybkiego zniechęcenia. Zbyt intensywne pierwsze treningi są jedną z najczęstszych przyczyn rezygnacji z podjętej aktywności fizycznej.

GDZIE BIEGAĆ?

Z punktu widzenia zdrowia naszych stawów, najkorzystniejszymi miejscami do trenowania będą leśne i polne ścieżki a także boiska tartanowe. Bieganie po twardej powierzchni takiej jak asfalt, czy chodnik powoduje powstawanie dużych wstrząsów mechanicznych, które w dłuższej perspektywie czasu mogą powodować uszkodzenia stawów. Bieganie po twardych, miejskich ulicach jest szczególnie niebezpieczne jeśli nie posiadamy butów z odpowiednią amortyzacja, o czym opowiem za chwilę.

OBUWIE I ODZIEŻ DO BIEGANIA

Wzrost popularności biegania wpłynął na wzbogacenie oferty biegowej jeśli chodzi o buty i odzież sportowa. W specjalistycznych sklepach biegowych mamy możliwość dobrania odpowiednich do butów do profilu naszej stopy, masy ciała a także terenu, po jakim planujemy biegać. Musimy wiedzieć, że w kontekście butów biegowych rozróżniamy trzy typu stop: supinujące, pronujące i neutralne. Do podanych trzech rodzajów dobiera się jednak tylko dwa typy butów: dla pronatowów- buty ze wsparciem podeszwy po wewnętrznej stronie, które zmniejszają efekt zapadania się stóp do środka oraz buty neutralne- dla supinatorów oraz osób posiadających stopy neutralne. Skorzystanie z profesjonalnego doboru obuwia może więc już na samym początku pomoc w wyeliminowaniu złej techniki biegu. Jeśli chodzi o odzież wierzchnią to głównymi rzeczami, na jakie powinniśmy zwrócić uwagę powinny być: przewiewność, obecność otworòw wentylacyjnych czy  wystających szwów. W kontekście ubrań głównym kryterium powinna być nasza wygoda i dopasowanie odzieży do naszych potrzeb.

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń przepis
5,00/5
(z 1 ocen)

Podobne artykuły:

Trening
Każdego dnia na siłowni widzę osoby początkujące zaczynające treningi w nie do końca właściwy sposób co wiąże się z ryzykiem kontuzji, uszczerbkiem na zdrowiu czy brakiem zadowalających efektów. Dlatego dzisiaj chciałbym skupić się na tym jak powinny wyglądać pierwsze tygodnie i miesiące treningu na siłowni aby zmaksymalizować efekty w tym okresie. Jak ćwiczyć na początku? Jakie ćwiczenia dla początkujących? Plan treningu dla początkujących?
Dieta
Wśród nas chyba nie ma osoby, która nigdy nie marzyłaby o osiągnięciu świetnej formy. Idealna sylwetka jest określeniem bardzo subiektywnym, ponieważ każdy z nas ma inne wyobrażenie pięknego ciała. Prawda jest taka, że każdego stać na dokonanie przemiany i osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Problem pojawia się jednak wtedy, kiedy do tego procesu podchodzimy bez odpowiedniej wiedzy, planu działania, a przemiany chcemy dokonać jak najszybciej nie zważając na konsekwencje. Co zatem zrobić, aby osiągnąć wymarzoną formę?