15 czerwca 2016

Marihuana a forma sportowa

Czy palenie marihuany wpływa na budowanie mięśni, redukcję tkanki tłuszczowej czy gospodarkę hormonalną?

Większość ludzi uważa, że umiarkowane spożycie alkoholu (od czasu do czasu) nie stanowi problemu w drodze po ich upragnioną sportową sylwetkę, jednak jak to wygląda w kwestii „palenia trawki”? Czy istnieją jakieś negatywne połączenia pomiędzy marihuana, a bodybuilding, których powinieneś być świadomy?

W tym tekście skupie się jedynie na wpływie tej substancji na zdolność budowania mięśni i spalania tkanki tłuszczowej, pominięte zostaną jakiekolwiek skutki negatywne (lub pozytywne) na zdrowie. Moim celem jest przekazanie obiektywnych i popartych naukowo dowodów.

Spis treści:
Mama miała rację, mówiąc „precz od narkotyków”
Testosteron
Hormon wzrostu
Estradiol
Palenie marihuany, a odchudzanie
Wnioski

Mama miała rację, mówiąc „precz od narkotyków”

marihuanaJeżeli mówimy o paleniu marihuany w kontekście wysiłku fizycznego, często poruszane są tematy wpływu na gospodarkę hormonalną takich hormonów jak: testosteron, hormon wzrostu czy estrogeny. Naukowcy odkryli, że w marihuanie występują dwa główne związki: tetrahydrokannabinol (THC) i kannabidiol (CBD), które oddziałują na system endokannabinoidowy biorący udział w wielu fizjologicznych procesach, między innymi regulacji gospodarki energetycznej, aktywności motorycznej, nastroju, motywacji, głodu i sytości, kontroli metabolizmu tłuszczy i węglowodanów, ból, a także regulację temperatury.

Bezpośredni wpływ konopi jest jasny: utrudnia działanie pod każdym względem, nie jest czymś co może wspomóc twoje zdolności treningowe: zmniejsza czas reakcji, koncentrację, zmniejsza wydolność wysiłkową i czas potrzebny do wyczerpania, a efekty te mogą utrzymywać się nawet do 36h po użyciu.

Testosteron

Zauważane są niewielkie, krótkie spadki poziomu tego hormonu (mieści się on w granicach normy), które stosunkowo szybko wracają do wartości wyjściowych. Badania przeprowadzone na szczurach wykazały, że THC może hamować aktywność osi podwzgórze-przysadka-nadnercza (HPA), jednak to komórki śródmiąższowe Leydiga w jądrach w głównej mierze odpowiadają za produkcję tego hormonu, tak więc upośledzenie osi HPA, nie doprowadzi do drastycznych spadków.

Palenie marihuany przed lub po treningu nie będzie dobrym pomysłem, aby ćwiczyć w pełni sił i właściwie się regenerować. Tak czy inaczej, większość badań wykazuje niekorzystny wpływ palenia marihuany na poziom testosteronu, więc zdecydowanie tego nie rób jeżeli zależy Ci na dobrej formie.

Hormon wzrostu

Wytwarzany w przysadce mózgowej jest odpowiedzialny za wzrost i regenerację komórek, aby mięśnie mogły efektywnie „rosnąć” potrzebujemy tego hormonu jak i IGF-1 uwalnianego w wątrobie (dzięki GH). Badanie w 2002 wykazało, że podawanie szczurom THC wpływa na obniżenie poziomu GH. Spowodowane było to oddziaływaniem THC na podwzgórze i uwalnianie somatostatyny, substancji chemicznej, która hamuje wydzielanie GH.

To kolejny negatywny wpływ marihuany na arcyważny hormon anaboliczny, bez którego nie osiągniemy pożądanej sylwetki.

Estradiol

Niedawne badania pokazały zaś, że dym z marihuany może mieć właściwości „proestrogenowe”. Wyższy poziom estrogenów -> niższy poziom testosteronu -> ponownie obniżenie zdolności wysiłkowych.

Przeprowadzono także badanie na ludziach, które wykazało obniżenie poziomu testosteronu i podwyższenie poziomu kortyzolu u osób zażywających THC, ale nie spożywających regularnie marihuany.

Na podstawie dostępnych dowodów, możemy stwierdzić, że stosowanie używek w postaci marihuany nie idzie w parze z „fit sylwetką”.

Palenie marihuany, a odchudzanie

Marihuana oddziałuje na receptor w układzie kannabinoidonowym CB1 powodując wzmożony apetyt. THC może zwiększyć poziom lipazy lipoproteinowej, enzymu odpowiedzialnego za odkładanie tkanki tłuszczowej oraz PPAR gamma, co zwiększa podział komórek tłuszczowych (przez co jest ich więcej).

Żadne używki i nałogi nigdy nie będą elementem zdrowego stylu życia, do którego zachęcam wszystkich z Was, co przełoży się na Wasze zdrowie i sylwetkę. Palenie marihuany na pewno nie pomoże Wam w zrobieniu lepsze formy, na co wskazują wyżej wymienione informacje.

Wniosek?

Czy odniesiesz jakiekolwiek korzyści ze spożycia THC na swoją sylwetkę? NIE.

Czy THC będzie negatywnie wpływało na Twoje zdolności wysiłkowe, reżim treningowy czy skrupulatną realizację planu żywieniowego? TAK.

BIBLIOGRAFIA:

Estrogen increases cannabis sensitivity, study shows
Endocrine effects of marijuana in the male: preclinical studies.
https://www.t-nation.com/training/lifters-guide-to-marijuana
Endocrine Effects of Marijuana Todd T. Brown, MD, and Adrian S. Dobs, MD, MHS

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń przepis
4,57/5
(z 7 ocen)

Podobne artykuły:

Dieta
Uzależnienie od jedzenia wydaje się zjawiskiem realnym, czy więc jesteśmy w stanie uzależnić się od cukru? Co zrobić w przypadku „ataku na słodkie”? Pamiętaj, wszystko siedzi w Twojej głowie i od Ciebie zależy czy ulegniesz pokusie czy odniesiesz zwycięstwo w tej niesprawiedliwej walce z słodkim nałogiem.
Dieta
Wśród nas chyba nie ma osoby, która nigdy nie marzyłaby o osiągnięciu świetnej formy. Idealna sylwetka jest określeniem bardzo subiektywnym, ponieważ każdy z nas ma inne wyobrażenie pięknego ciała. Prawda jest taka, że każdego stać na dokonanie przemiany i osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Problem pojawia się jednak wtedy, kiedy do tego procesu podchodzimy bez odpowiedniej wiedzy, planu działania, a przemiany chcemy dokonać jak najszybciej nie zważając na konsekwencje. Co zatem zrobić, aby osiągnąć wymarzoną formę?