Odchudzanie · 29 kwietnia 2017

Nadmiar wody w organizmie – objawy, zapobieganie

Jeśli jest jej mało, zdrowie jest zagrożone. Jeśli za dużo – puchniesz i też nie czujesz się dobrze. Jak to jest z tą wodą w organizmie? Jak się nawadniać i kiedy poprosić o pomoc lekarza? Sprawdź.
Udostępnij:

Czy wiesz, że człowiek z 60 % składa się z wody? Jeśli jest jej mało,nasze zdrowie jest zagrożone. Jeśli za dużo dochodzi do powstawania obrzęków i też nie czujesz się najlepiej. Jak to jest z tą wodą w organizmie? Jak się prawidłowo nawadniać i kiedy poprosić o pomoc lekarza? Sprawdź.

Gromadzenie wody w organizmie jest powszechnym problemem, zwłaszcza wśród kobiet ze względu na ich specyficzną gospodarkę hormonalną. Zdecydowanie rzadziej problem ten dotyczy mężczyzn, jednak i u nich mogą pojawić się nadprogramowe ilości wody. 

Często obrzęki objawiają się puchnięciem kostek, palców u rąk i stóp, twarzy, wahaniami masy ciała czy uczuciem ciężkości zmniejszając komfort życia. Dla wielu za duża ilość wody jest czynnikiem demotywującym przy walce z nadmierną masą ciała ponieważ zaburza realny jej spadek. Dlatego w dzisiejszym tekście postanowiłem przyjrzeć się im bliżej.

Spis treści:

Co powoduje nadmiar wody w organizmie?
Jak pozbyć się wody z organizmu?
Jak skutecznie nawodnić organizm?
Nadmiar wody w organizmie a choroby?

Co powoduje nadmiar wody w organizmie?

  • Po pierwsze, hormony! Poprzez zachodzące zmiany w organizmie kobiety w poszczególnych fazach cyklu miesiączkowego, a dokładniej mówiąc przez zwiększenie wydzielania progesteronu – homeostaza organizmu może zostać zaburzona, co objawia się zatrzymaniem wody. Również przyjmowanie antykoncepcji hormonalnej może wpływać na powstawanie obrzęków. Przyjmowane hormony wpływają na poziom sodu oraz retencję wody w przestrzeni międzykomórkowej. 
  • Przewlekły stres, a dokładniej ciągle wysoki poziom hormonu stresu – kortyzolu, również przyczynia się do powstawania obrzęków. Jeśli do tego dodamy pracę  w pozycji siedzącej, oraz słabe krążenie krwi może przyczynić się to do zastoju płynów w tkankach i doprowadzać do opuchnięć w rejonie nóg. 
  • No i wreszcie największy winowajca nadmiaru wody w organizmie – ”śmieciowe jedzenie”. Wysokoprzetworzona żywność, typu fast-food, dostarcza do naszego organizmu dużej ilości sodu, który wiąże wodę w osoczu krwi utrudniając jej wydalanie przez nerki. Zależność tą widać szczególnie w przypadku niedostatecznej podaży potasu, który działa antagonistycznie do sodu, zwiększając wydalanie wody.
  • Mniej popularnym powodem obrzęków może być też reakcja alergiczna, której nie jesteśmy świadomi. Jeśli opuchlizna pojawiła się dość nagle i może być związana z przyjętym lekiem, pokarmem lub ukąszeniem owada – możemy przypuszczać, że jest to obrzęk naczynioruchowy związany z alergią. Dokładniej mówiąc jest to nagromadzenie się wody pod skórą z powodu działania substancji wydzielanych przez nasz organizm, między innymi histaminy w reakcji na dany alergen (np.: orzechy, gluten).

Jak pozbyć się wody z organizmu?

Jeśli jesteś w grupie nieszczęśliwców, których dotyczy problem, na pewno wiesz jakie nieprzyjemne skutki niesie za sobą nadmiar wody w organizmie. Mierzysz się z ciągłym dyskomfortem, bólem, tracisz pewność siebie. Jest kilka sposobów, które mogą pomóc Ci z zatrzymaniem wody w organizmie:

  • Ogranicz podaż sodu wraz z przetworzoną żywnością – retencja wody jest powodem dla którego warto zrezygnować z śmieciowego jedzenia na rzecz zbilansowanych posiłków o niższej zawartości soli przygotowywanych przez nas samych.
  • Pij dużo wody! Co daje picie wody? Większe spożycie wody przyczynia się zmniejszenia obrzęków w organizmie. Dzieję się tak między innymi poprzez zwiększenie wydalania sodu wraz z moczem i zapewnienie optymalnego środowiska reakcji biochemicznych organizmu oraz prawidłowe stężenie aldosteronu odpowiedzialnego za gospodarkę wodno – eletrolitową.
  • Jedz więcej potasu. Warzywa i owoce są doskonałym źródłem tego makroskładnika, a przy tym dostarczają znikomej ilości sodu.
  • Włącz picie ziół takich, jak: pokrzywa, skrzyp, mniszek czy fiołek trójbarwny. Napary te mają lekkie działanie diuretyczne, czyli zwiększające wydalanie wody wraz z moczem.
  • Zwiększ aktywność fizyczną. Ruch optymalizuje pracę układu krążenia, który jest bezpośrednio związany z gospodarką wodno-elektrolitową organizmu. Jeśli pracujesz za biurkiem, zrób sobie mały spacer co 20-30 min pracy choćby po to, aby napić się szklanki wody.

Jak skutecznie nawodnić organizm?

Pierwszą i najważniejszą zasadą w prawidłowym nawadnianiu jest regularne picie wody. Chcąc utrzymać prawidłowy poziom płynów w organizmie nie wystarczy wypić jednej butelki wody w ciągu godziny, a następnie całkowicie o niej zapominając przez resztę dnia. Jak pić wodę? Miej ją zawsze przy sobie i co jakiś czas wypijaj małą ilość. Pamiętaj, że pierwsze oznaki odwodnienia takie jak suchość w ustach czy pragnienie pojawiają się zbyt późno i świadczą już o odwodnieniu. Nie warto zatem na nie czekać pijąc wodę w regularnych odstępach.

Drugim krokiem do prawidłowego nawodnienia jest odpowiedni wybór wody. Najkorzystniej jest wybierać takie, które składają się z czegoś więcej niż tylko H2O. Mowa tu o wodach średnio- i wysokozmineralizowane które oprócz nawodnienia będą zapewniać nam odpowiednią podaż składników mineralnych. W codziennym stosowaniu warto postawić na wodę średniozmineralizowaną, a w dni ze zwiększoną aktywnością fizyczną lub podwyższoną temperaturą otoczenia na wodę wysokozmineralizowaną która optymalnie uzupełnii niedobory elektrolitów.

Pamiętaj, aby nie przekładać soków owocowych czy napojów nad wodę mineralną. Przez dużą zawartość cukru w takich napojach (ponad 10g/100ml) wzrasta ich osmolalność, a co za tym idzie niezbyt dobrze nawadniają. Dodatkowo w przypadku kolorowych napoi dostarczasz ”gratis” niekoniecznie przydatnych substancji: konserwantów czy sztucznych barwników. Dlatego kieruj się zasadą by woda stanowiła główny rodzaj płynów spożywanych w ciągu dnia.

Dopasuj ilość wody do swoich potrzeb. W przypadku wysokich temperatur uwzględnij zwiększone wydalanie wody wraz z potem. Nie zapominaj o dodatkowej butelce wody na trening zwłaszcza kiedy jesteś na dodatnim bilansie energetycznym. Warto pamiętać aby na każde 1000kcal diety przypadało 1000ml wody w ciągu dnia

Nadmiar wody w organizmie a choroby

Przyczyn zaburzeń równowagi wodno-elektrolitowej organizmu jest wiele i niestety nie wszystkie rozwiążemy sami. W przypadku niektórych problemów warto zwrócić się do lekarza i wykonać podstawowe badania. Do najczęściej występujących chorób mogących doprowadzić do powstawania obrzęków należą:

  • Zaburzenia pracy nerek
  • Cukrzyca
  • Niedoczynność tarczycy
  • Nadmiar glikokortykoidów
  • Niewydolność krążenia

Już wiesz  z czym może być związany nadmiar wody w organizmie i jak może on wpłynąć na redukcję oraz Twoje samopoczucie. Jeśli nadmierna ilość wody w organizmie stanowi u Ciebie widoczny problem i nie można powiązać go z dietą czy naturalnym wahaniem hormonów, nie bagetelizuj problemu i udaj się do specjalisty.

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń
4,86/5
(z 14 ocen)
Michał Wrzosek

Michał Wrzosek

Jestem dyplomowanym dietetykiem i wykładowcą akademickim. W odróżnieniu od wielu “doradców żywieniowych” ukończyłem specjalistyczne studia na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, gdzie uzyskałem tytuł dietetyka klinicznego.

Dołącz do dziesiątek tysięcy osób, które szczęśliwie zaufały mojej wiedzy i doświadczeniu.

Mogę Ci pomóc zyskać zdrowie i wymarzoną sylwetkę na 3 sposoby:

Michał Wrzosek

Podobne artykuły:

1500? 2000? 2500? No to w końcu ile mam jeść kalorii, aby nie przytyć? Nie wierz w dobre rady z gazet i internetu! Zapotrzebowanie energetyczne to prosty rachunek. Pokażę Ci, jak możesz je obliczyć.
Budzisz się i od razu pijesz wodę z cytryną. Świetnie! Ale... po co właściwie to robisz? Wierzysz, że schudniesz albo oczyścisz organizm? Obyś się nie zdziwił! Zobacz, co daje woda z cytryną.