Odchudzanie · 10 lipca 2016

Jak opanować apetyt na słodycze?

„Dość tego! Od dziś nie jem słodyczy!" Ile razy to sobie obiecywałaś? Potem... wiadomo. Ktoś Cię wkurzył, hormony zrobiły swoje i... ech! Chcesz to zmienić? Te triki pomogą Ci opanować apetyt na słodycze.
Udostępnij:

Uzależnienie od jedzenia wydaje się zjawiskiem realnym, czy więc jesteśmy w stanie uzależnić się od cukru?

Jego spożycie powoduje uwalnianie opioidów i dopaminy, a zatem substancji uzależniających. Ludzki organizm preferuje pokarmy o wysokiej zawartości tłuszczu, cukru i soli, jednak ilość i dostępność tych składników występująca we wszechobecnej żywności przetworzonej ma potencjalnie podobny wpływ jak nadużywanie narkotyków czy alkoholu. Identyfikuje się coraz więcej podobieństw pomiędzy konwencjonalnymi uzależnieniami, a nadmiernym spożyciem kalorii z produktów przetworzonych. Obecnie wiele badań dotyczących powodowania potencjalnego uzależnienia na różne produkty oparte są o badania na szczurach. Zachowania żywieniowe tych gryzoni mogą być bardzo użyteczne i analogiczne do ludzkich, ponieważ zarówno ludzie jak i szczury są wszystkożerne. Dzięki badaniom rezonansu magnetycznego mózgu wiemy, że spożycie przetworzonej żywności jak i narkotyków aktywuje te same obszary „głodu” w mózgu.

Twój mózg odbiera konsumpcję cukru jako nagrodę (wielokrotnie zwiększa stężenie dopaminy w porównaniu do produktów typu jajko, które kontrolują ośrodki przyjemności i nagrody), która sprawia, że ciągle chcesz jej więcej, przez co potem mamy problem, aby zerwać z nałogiem. Przewlekła konsumpcja cukru może powodować zaburzenia odżywiania i wpływ na zachowanie. Nadmierne spożycie cukru jest bezpośrednią przyczyną powstawania nadwagi.

Co zrobić w przypadku „ataku na słodkie”?

– po pierwsze edukacja, cukier w produktach spożywczych może być ukryty pod różnymi nazwami: słód jęczmienny, cukier buraczany, brązowy cukier, cukier trzcinowy, syrop kukurydziany, fruktoza, dekstryna, glukoza, koncentrat soku owocowego, glukoza, maltodekstryna, melasa, syrop glukozo-fruktozowy. Tak więc musisz umieć zidentyfikować wroga i pozbyć się z kuchni wszystkich produktów, w których występuje.

– to pragnienie na słodkie nie jest tym samym co zwykły głód, jednakże gdy połączymy oba te zjawiska, doświadczymy najgorszego połączenia. Aby uniknąć takich napadów musisz: ograniczyć cukry proste w diecie, unikać posiłków silnie insulinogennych (czyli powodujących nadmierne wyrzucanie insuliny) oraz dbać o właściwą insulinowrażliwość komórek wątroby i mięśni. Posiłki układaj w ciągu dnia w miarę równych odstępach czasu, aby unikać napadów wilczego głodu i w pełni kontrolować przyjmowane porcje pokarmu.

– wyjdź na spacer lub pobiegaj, po pierwsze odciągnie Cię to od kontaktu z niezdrowym pożywieniem, a po drugie w trakcie wysiłku powstające endorfiny będą odsuwały potrzebę spożycie słodkiego. Jeżeli nie masz możliwości wyjścia wykonaj kilka burpeesów, przysiadów z wyskokiem lub innych ćwiczeń z ciężarem własnego ciała.

– rób zakupy wyłącznie wtedy, kiedy jesteś najedzony. Najbardziej nieprzemyślane zakupy robimy, gdy jesteśmy po prostu głodni. Jednocześnie jeżeli nie kupisz nic nie zdrowego, nie przyniesiesz do domu, będziesz bardziej bezpieczny przy napadzie głodu.

– inne triki to: wypij szklankę wody, mówi się, że głód może być spowodowany odwodnieniem, – unikaj sztucznych substancji słodzących, – jedz więcej białka, które ma wysoki indeks sytości, -śpij dobrze i unikaj sytuacji stresowych.

jak opanować apetyt na słodycze

Co zrobić, gdy sytuacja jest naprawdę kryzysowa? Kilka moich sugestii.

  • awokado z kakao i karobem
  • gorzka czekolada 90% kakao
  • masło orzechowe
  • lody z kalafiora i odżywki białkowej
  • chipsy z jarmużu
  • surowa marchewka

Sprawdź również czym zastąpić słodycze.

Pamiętaj, wszystko siedzi w Twojej głowie i od Ciebie zależy czy ulegniesz pokusie czy odniesiesz zwycięstwo w tej niesprawiedliwej walce z słodkim nałogiem. Zainspiruj się osobami, którym z moją pomocą, udało się zrealizować wyznaczony cel – efekty diety Michała Wrzoska

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń
5,00/5
(z 9 ocen)
Michał Wrzosek

Michał Wrzosek

Jestem dyplomowanym dietetykiem i wykładowcą akademickim. W odróżnieniu od wielu “doradców żywieniowych” ukończyłem specjalistyczne studia na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, gdzie uzyskałem tytuł dietetyka klinicznego.

Dołącz do dziesiątek tysięcy osób, które szczęśliwie zaufały mojej wiedzy i doświadczeniu.

Mogę Ci pomóc zyskać zdrowie i wymarzoną sylwetkę na 3 sposoby:

Michał Wrzosek

Podobne artykuły:

Szczupła talia, mocne ramiona, sprężyste ruchy. Marzenia? Do spełnienia! Na budowę formy wystarczy mieć dobry plan. Trzymaj się paru zasad, a Twoje ciało zmieni się nie do poznania.
Tłuszcz podczas odchudzania? Jak najbardziej! Trzeba tylko wiedzieć jak wybrać ten właściwy. Mam dla Ciebie ściągawkę ze źródeł tłuszczy. Wydrukuj, powieś, korzystaj.