23 stycznia 2017

Zła dieta

Kiedy słyszymy hasło „dieta” naszym pierwszym skojarzeniem zwykle jest odchudzanie i redukcja masy ciała. Wiąże się to z coraz większym zainteresowaniem własnym wyglądem i kultem idealnej sylwetki. Zapominamy jednak, że dieta ma wpływ nie tylko zwiększanie lub zmniejszanie masy ciała, ale przede wszystkim na nasze zdrowie. Chęć szybkiej utraty nadprogramowych kilogramów często sprawia, że aspekt zdrowotny diety schodzi na dalszy plan. Czy taką dietę można wówczas nazwać złą dietą? Jakie cechy posiada dobra i zła dieta? Jakie konsekwencje niesie za sobą stosowanie złej diety? Na te wszystkie pytania odpowiadam w poniższym artykule.

Spis treści:

Czy istnieje coś takiego jak zła dieta?
Jak może nam zaszkodzić stosowanie niektórych diet?
Na co zwracać uwagę przy różnego rodzaju dietach?
Zła dieta podsumowanie

CZY ISTNIEJE COŚ TAKIEGO JAK ZŁA DIETA?

Każdą rzecz, która działa na naszą niekorzyść możemy nazwać złą. Zbyt małe buty będą obcierać nasze stopy, zbyt długie treningi będą osłabiały naszą odporność, zbyt wolny komputer będzie opóźniał naszą pracę, a zbyt miękki materac będzie powodował bóle pleców. Tak samo jest w przypadku sposobu żywienia. Jeśli dieta, której aktualnie przestrzegamy działa na naszą niekorzyść, ponieważ przykładowo nie spełnia naszego zapotrzebowania na kalorie i makroskładniki, możemy o niej powiedzieć, że jest dla nas złą dietą. Złą dietą możemy również nazwać każdy plan żywieniowy, który nie został dobrany na podstawie naszej wagi, wzrostu, wieku, stanu zdrowia, aktywności fizycznej, umiejętności kulinarnych, a także możliwości finansowych. Cechą dobrej diety jest to, że jest ona dopasowana w taki sposób, abyśmy w określonym czasie osiągnęli założony przez nas realny cel. Decydując się na przestrzeganie uniwersalnych rozwiązań żywieniowych dostępnych w Internecie, gazetach lub poradnikach nieznanego pochodzenia, musimy mieć świadomość że nie bierze ona pod uwagę naszego aktualnego stanu, przez co stwarza ryzyko negatywnych konsekwencji zdrowotnych. Podsumowując, złą dietą możemy nazwać każde rozwiązanie żywieniowe, którego przestrzeganie działa na naszą niekorzyść. Musimy pamiętać również o tym, że dieta, która jest zła dla nas, może być dobra dla innych osób. Ta sama zasada działa w drugą stronę, dlatego przy wyborze diety, nigdy nie powinniśmy się sugerować zaleceniami wystosowanymi dla innych osób, ponieważ mogą się okazać dla nas nieodpowiednie.

zła dieta

JAK MOŻE NAM ZASZKODZIĆ STOSOWANIE NIEKTÓRYCH DIET?

Źle dobrana dieta może nieść za sobą negatywne konsekwencje na wielu polach. Przede wszystkim nieprawidłowo dobrana kaloryczność stwarza ryzyko rozregulowania tempa metabolizmu. Odnosi się to przede wszystkim do zbyt niskiego udziału energii w diecie, schodzącego nawet do 400 lub 500 kcal na dobę. Tak drastyczne restrykcje dietetyczne mogą spowodować znaczące pogorszenie stanu zdrowia, a ich konsekwencje mogą być odczuwalne nawet przez wiele lat. Zła dieta to również taka, która prowadzi do niedoborów witamin i składników mineralnych. Jako przykład możemy tu postawić odżywianie oparte na fast-foodach i produktach wysokoprzetworzonych, które nie dostarczają nam nic oprócz wysokiej dawki kilokalorii, pochodzących głównie z cukru i tłuszczu (w tym kwasów tłuszczowych trans). Rozpatrując negatywny wpływ diety na zdrowie nie sposób pominąć nietolerancji i alergii pokarmowych, które dotyczą dość dużej części naszej populacji. W przypadku osób cierpiących np. na nietolerancję laktozy, spożywanie produktów o wysokiej zawartości tego cukru będzie prowadziło do uciążliwych dolegliwości żołądkowo-jelitowych, a także złego samopoczucia. W ich przypadku, stosowanie diety nieuwzględniającej wykluczenia produktów mlecznych w perspektywie czasu może doprowadzić do niedoborów żywieniowych wynikających z upośledzenia wchłaniania składników odżywczych w jelicie. Jeszcze gorsze efekty stosowania źle dobranej diety możemy zaobserwować w przypadku niektórych chorób np. celiakii, czyli autoimmunologicznej reakcji na gluten. W tym przypadku brak eliminacji glutenu z diety może doprowadzić do zniszczenia błony śluzowej jelit, co ciągnie za sobą daleko idące konsekwencje zdrowotne.

NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ PRZY RÓŻNEGO RODZAJU DIETACH?

Głównym kryterium doboru odpowiedniej dla nas diety powinna być jej personalizacja. Musimy pamiętać, że dieta ułożona nawet przez najlepszego specjalistę nie będzie działać, jeśli osoba dla której jest przypisana nie będzie w stanie przestrzegać jej zaleceń. Oczywiście wiadomo, że jeśli chcemy zmienić swój dotychczasowy sposób żywienia, musimy pozbyć się wielu złych nawyków żywieniowych. Musimy jednak wiedzieć, że jest wiele dróg które doprowadzą nas do celu. Chcąc zrzucić zbędne kilogramy nie musimy nagle pozbywać się połowy produktów z naszej lodówki, rezygnować ze wszystkich ulubionych potraw i podporządkowywać całego planu dnia pod zjedzenie pięciu posiłków. Taka dieta pomimo, że jest dobra z założenia- nie będzie możliwa do realizacji w praktyce, co czyni ją nieskuteczną. Wybierając odpowiednią dla siebie dietę musimy upewnić się, że jej zalecenia nie zakładają drastycznego obniżenia spożycia energii, nie będą stwarzały ryzyka rozwoju niedoborów lub nie będą opierały się na produktach o niskiej wartości odżywczej. Do diet, które stwarzają ryzyko niedoborów, należą przede wszystkim diety eliminacyjne. Stosowanie ich bez nadzoru specjalisty, który uwzględni odpowiednie zamienniki wykluczonych produktów, może nieść za sobą wiele konsekwencji.

zdrowe nawyki

ZŁA DIETA PODSUMOWANIE

Złą dietą możemy nazwać każdy plan żywieniowy, którego przestrzeganie stwarza ryzyko dla naszego zdrowia. Nawet krótkotrwałe stosowanie źle dobranego jadłospisu może powodować zaburzenia trwające przez kolejne miesiące, a nawet lata. Będąc świadomym wielu konsekwencji złych wyborów żywieniowych, nie warto stawiać wyglądu naszej sylwetki ponad stan zdrowia i decydować się na restrykcyjne rozwiązania, ponieważ zwykle nie są one skuteczne na dłuższą metę, a dodatkowo mają wiele skutków ubocznych. Zapraszam was również do zapoznania się ze skuteczną dietą.

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń przepis
5,00/5
(z 5 ocen)

Podobne artykuły:

Dieta
Rozpoczęcie nowej diety wiąże się z szeregiem zmian. Przede wszystkim w pewnym stopniu musimy zmienić swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe, zadbać o zakup odpowiednich produktów, a także wygospodarować czas na przygotowanie posiłków. Takie zmiany zwykle nie przychodzą łatwo, ale z każdym dniem nowe nawyki wchodzą nam w krew, aż w końcu stają się codziennością. Najgorzej jest tylko zacząć.