15 grudnia 2018

Jak wygląda moja dieta?

Jak wygląda moja dieta?

Dostaję mnóstwo pytań dotyczących tego, jak wygląda przygotowywana przeze mnie dieta. Właśnie dlatego postanowiłem przygotować artykuł, w którym dokładnie to opisze.

Współcześnie, w czasach mody na bycie fit, wiele osób korzysta z porad dietetyków i trenerów. Niestety bardzo często porad i konsultacji udzielają osoby niekwalifikowane, niemające kompetencji i wiedzy pozwalającej na przygotowanie prawidłowo zbilansowanej diety, dopasowanej do indywidualnych potrzeb organizmu.

Nieodpowiednia dieta redukcyjna może zaszkodzić naszemu zdrowiu, gospodarce hormonalnej i negatywnie wpłynąć na samopoczucie. Również w przypadku już występujących problemów zdrowotnych źle dobrana dietoterapia nie tylko nie wspomoże procesu leczenia, lecz także może zaszkodzić.

Dlatego każdy jadłospis układam w oparciu o dokładną analizę informacji zamieszczonych przez podopiecznego w formularzu z wywiadem żywieniowym, medycznym, treningowym oraz dzienniczku żywieniowym. Dzięki temu układam plan optymalnie dopasowany do danej osoby, jej stanu zdrowia i zamierzonego celu.

Jak wygląda współpraca i przygotowany przeze mnie jadłospis?

Z każdym podopiecznym jestem w stałym kontakcie

Odpowiadam na wszystkie pytania, rozwiewam wątpliwości i obawy, wspieram w trudnych chwilach, służę wiedzą. Na podstawie przesyłanych co 14 dni raportów i opinii, a także na podstawie samopoczucia i zadowolenia wspólnie analizujemy postępy, a w razie potrzeby modyfikujemy plan, aby osiągnąć maksimum efektów. Dla osób, z którymi współpracuję, przygotowałem na stronie specjalny czat – utrzymujemy stały kontakt, każdy ma możliwość zadawania pytań. Z czatu można korzystać zarówno z komputera, jak i telefonu, co znacznie ułatwia wymianę wiadomości.

Każdy plan diety rozpoczynam od przygotowanych specjalnie dla moich podopiecznych porad i wskazówek, dzięki czemu wprowadzenie zmian w stylu życia jest znacznie łatwiejsze

Tłumaczę, na czym polega szeroko pojęty zdrowy styl życia, jak utrzymać motywację do zdrowych nawyków żywieniowych oraz jak poradzić sobie w okresie kryzysu. Wiele osób do diety podchodzi w sposób zero-jedynkowy: albo trzyma się założeń w 100%, albo nie trzyma się ich w ogóle. Takie podejście niestety jest zgubne i najczęściej nie prowadzi do celu. Zdrowa dieta to zmiana sposobu odżywiania, świadomość tego, które produkty służą naszemu zdrowiu i sylwetce, a które nie wpływają korzystnie i powinny być ograniczane. Dlatego też każdy podopieczny otrzymuje ode mnie listę produktów niezalecanych, które będziemy starali się w diecie ograniczyć oraz listę produktów zalecanych, na których bazuje przygotowany przeze mnie jadłospis. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w prowadzeniu konsultacji dietetycznych osoby, z którymi współpracuję otrzymują tworzone na przełomie kilku lat obszerne Q&A, czyli zbiór najczęściej zadawanych pytań przez moich pacjentów wraz z odpowiedziami.

Dokładnie określam wartość energetyczną diety i rozkład makroskładników – w każdym posiłku oraz sumę dobową

Dodatkowo przygotowuję indywidualne zalecenia na podstawie analizy uzupełnionych formularzy, zwracam uwagę na popełniane błędy żywieniowe oraz wyjaśniam, w jaki sposób należy je poprawić. Tłumaczę, jaki plan działania obieramy i jakich efektów można się spodziewać. Każdy plan diety to przejrzyście ale dokładnie opisany i ładnie przygotowany 30-40 stronicowy plik PDF.

Wszystkie przepisy znajdujące się w planie dietetycznym są smaczne, sprawdzone i przygotowane przeze mnie

Dobierając dania do diety podopiecznego, uwzględniam informacje dotyczące preferowanej ilości posiłków, lubianych i nielubianych produktów, alergii i nietolerancji pokarmowych, wyposażenia kuchni oraz czasu potrzebnego do przygotowania posiłków na cały dzień. Plany opracowuję na zasadzie różnorodnych propozycji każdego posiłku, dzięki czemu podopieczni sami decydują, na co mają ochotę danego dnia, jakie produkty mają akurat pod ręką i ile mają czasu na przygotowanie posiłku. Gdy jedzą to, co lubią, wykorzystując przy tym moje autorskie przepisy, utrzymanie założeń diety okazuje się bardzo proste.

Przygotowane przeze mnie menu jest smaczne, kolorowe i przede wszystkim pełnowartościowe, dzięki czemu pozwala zadbać nie tylko o sylwetkę, lecz także o właściwy poziom energii, stan zdrowia, samopoczucie, libido i koncentrację

Wiele osób skupia się jedynie na dostarczeniu odpowiedniej ilości kalorii, decydując się na diety niskoenergetyczne. Zapominają jednak, że prawidłowo skomponowana dieta to odpowiednia podaż: witamin, składników mineralnych, antyoksydantów, błonnika czy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Różnorodny jadłospis, oparty o nieprzetworzone produkty, odpowiednią podaż kcal i stosunek makroskładników będzie pokrywał wszystkie potrzeby organizmu.

W planach dietetycznych bazuję na pełnej gamie produktów spożywczych – nie wykluczam z góry żadnych grup, dlatego jadłospis jest urozmaicony i nie staje się monotonny

Oczywiście, w zależności od indywidualnego przypadku, mogą pojawiać się pewne wykluczenia. Dla osoby zdrowej stosowanie diety opartej o pełną gamę różnych nieprzetworzonych produktów jest najlepszym rozwiązaniem. Osoby zmagające się z chorobami metabolicznymi: niedoczynnością tarczycy, hashimoto, insulinoooprnością, anemią, dną moczanową czy zaburzeniami hormonalnymi mają szczególne potrzeby żywieniowe, ich spełnienie jest w stanie zmniejszyć znacząco dolegliwości, uzupełnić niedobory związane ze stanem chorobowym, a także unormować wyniki badań biochemicznych.

Mam nadzieję, że ten tekst i zaprezentowane w nim przykłady jeszcze lepiej uświadomią Wam, czym rzeczywiście jest zdrowe odżywianie. Liczę na to, że od dziś przestaniecie utożsamiać dietę z wyrzeczeniami, męką, czymś nudnym czy niesmacznym. Nie będziecie już traktować jej jak środka do celu – byle schudnąć kilka kilogramów na wakacyjny wyjazd, a później powrócić do starych nawyków.

Plany dietetyczne przygotowuję w oparciu o moją wiedzę zdobytą podczas wieloletniej nauki – studiów na kierunku dietetyka na uniwersytecie medycznym oraz studiów doktoranckich. Wiedzę teoretyczną stosuję w praktyce, podczas pracy z moimi podopiecznymi. Dbam o to, aby przygotowany plan był jak najlepiej dopasowany do danej osoby, łatwy w realizacji, odpowiednio zbilansowany pod każdym kątem. Robię wszystko, aby współpraca ze mną każdemu pomogła osiągnąć wyznaczony cel i poprawiła zdrowie. Dzięki temu takie fenomenalne efekty to tylko kwestia czasu.

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń
4,58/5
(z 210 ocen)
Michał Wrzosek

Michał Wrzosek

Dietetyk, absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i trener personalny.

Specjalista z zakresu zdrowego odżywiania, kształtowania sylwetki i poprawnej redukcji tkanki tłuszczowej.
Pomaga podopiecznym osiągnąć wymarzoną sylwetkę, dzięki zdrowej i urozmaiconej diecie.

Michał Wrzosek