29 czerwca 2017

Olej kokosowy – co powinieneś o nim wiedzieć?

„To jeden z najzdrowszych tłuszczów!” – nie raz pewnie usłyszałeś i usłyszysz. Co jest prawdą, a co mitem? Czy olej kokosowy faktycznie jest zdrowy? Co powinieneś o nim wiedzieć?

Spis treści:

Tłuszcz w diecie
Właściwości oleju kokosowego
Olej kokosowy do smażenia
Jaki olej kokosowy?
Olej kokosowy do włosów
Co musisz wiedzieć o oleju kokosowym?

TŁUSZCZ W DIECIE

Zacznijmy od początku. Tłuszcze ze względu na obecność wiązań podwójnych dzielimy na:

  • nasycone (NKT), których źródłem w diecie są np.: produkty mleczne, smalec, łój wołowy, olej palmowy oraz olej kokosowy.
  • jednonienasycone (JNKT), których źródłem w diecie są: olej rzepakowy, smalec, awokado, oliwa z oliwek, pistacje, orzechy laskowe, orzechy nerkowca, migdały.
  • wielonienasycone (WNKT), których źródłem w diecie są: orzechy włoskie, nasiona słonecznika, nasiona lnu, siemię lniane, olej lniany

Olej kokosowy składa się w 82% z nasyconych kwasów tłuszczowych, z czego blisko połowę stanowi kwas laurynowy, a pozostałą pulę uzupełniają: kwas mirystynowy, palmitynowy, stearynowy oraz krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe.

WŁAŚCIWOŚCI OLEJU KOKOSOWEGO

Choroby układu sercowo-naczyniowego to najczęstsza przyczyna zgonów w Polsce oraz główna przyczyna zgonów w Stanach Zjednoczonych. Nasycone kwasy tłuszczowe uczestniczą w wielu różnorakich proces zachodzących w naszym organizmie np.: regulacji hormonalnej, pracy neuroprzekaźników, właściwym funkcjonowaniu układu odpornościowego [1-2].

Zawarte w oleju kokosowym kwasy: laurynowy i kaprynowy wykazują właściwości antybakteryjnie i antywirusowe.

Olej kokosowy może dodatnio wpływać na poziom cholesterolu całkowitego, ponieważ: podnosi poziom cholesterolu LDL bardziej niż oleje zasobne w kwasy nienasycone.

Redukcja LDL może zmniejszać ryzyko CVD, a korelacja między spożyciem NKT i CVD cały czas zostaje kontrowersyjna i wymaga dalszych, badań. Aktualne zalecenia WHO, ESC/EAS mówią o konsekwentnym ograniczeniu spożycia NKT.

Zmiana 5% wartości energetycznej diety, pochodzącej z nasyconych kwasów tłuszczowych na WNKT, JNKT czy nierafinowane węglowodany (zawierające błonnik, witaminy, składniki mineralne) zmniejsza ryzyko CVD kolejno o 25%, 15% i 9%

OLEJ KOKOSOWY DO SMAŻENIA

Wybierając tłuszcz do smażenia, należy brać pod uwagę zawartość poszczególnych kwasów tłuszczowych i w szczególności zwrócić uwagę na małą ilość WNKT, których obróbka prowadzi do powstawania związków wywierających niekorzystny wpływ na nasz organizm. Olej kokosowy zawiera niewielką ilość WNKT, jednocześnie jest dość lekkostrawny w porównaniu do innych tłuszczów używanych do smażenia.

Badania wykazują, że 8h ciągłego smażenia na nierafinowanym oleju kokosowym nie prowadzi do powstania niekorzystnych zmian w jego strukturze, co potwierdza, że jest to dobry tłuszcz do przeprowadzania obróbki termicznej.

Oliwa z oliwek, która jest szczególnie zasobna w JNKT, wydaje się również dobrym wyborem do smażenia. W jednym z badań przeprowadzano 24h obróbkę termiczną z wykorzystaniem nierafinowanej oliwy z oliwek i okazało się, że nawet przy tak długim procesie podgrzewania nie zachodzą w niej niekorzystne zmiany w strukturze chemicznej.

JAKI OLEJ KOKOSOWY?

  • Olej rafinowany

Rafinacja oleju polega na poddaniu go chemicznemu procesowi najczęściej przy użyciu chemicznych rozpuszczalników np. heksanu. Proces rafinacji ma na celu zwiększenie trwałości oleju, pozbawienie go smaku i zapachu, jednocześnie prowadząc do oczyszczenia z tokoferoli, związków polifenolowych i steroli. Pod względem jakościowym oleje rafinowane są gorsze od nierafinowanych. Produkowane są z wysuszonego miąższu kokosa i charakteryzują się wyższym punktem dymienia.

  • Olej nierafinowany

Jest mniej przetworzonym produktem i bardziej wartościowym. Jest pozyskiwany w procesach mechanicznych w niskiej temperaturze, charakteryzuje się naturalnym smakiem i zapachem. Produkowany jest ze świeżego miąższu kokosa.

OLEJ KOKOSOWY DO WŁOSÓW

Olej kokosowy jest wykorzystywany również jako kosmetyk. Bardzo dobrze nawilża i wygładza skórę. Korzystnie wpływa na stan włosów: poprzez silne właściwości hydrofobowe zabezpiecza włosy (cebulki) przed wchłanianiem wody i wilgoci. Możemy go wykorzystać również w celu nawilżania suchych włosów. Ponadto spowalnia wypadanie włosów, nadaje im blask i miękkość.

Czy zatem warto stosować olej kokosowy?

Olej kokosowy z pewnością może stanowić element zdrowiej i urozmaiconej diety, o ile nie będzie spożywany w nadmiernych ilościach. W zbilansowanym żywieniu to produkty z grupy jednonienasyconych kwasów tłuszczowych powinny stanowić największy procent spożywanych tłuszczów z pożywienia np.: awokado, oliwa z oliwek, nerkowce, migdały czy orzechy laskowe.

Aktualnie nie jesteśmy w stanie dokładnie określić czy kwasy tłuszczowe nasycone negatywnie, czy pozytywnie wpływają na aterogenność (miażdżycogenność). W ostatnich latach pojawiło się wiele interesujących publikacji, które zaprzeczają negatywnemu wpływowi NKT na ryzyko CVD. Dodatkowo należy podkreślić, że zmniejszenie ilości węglowodanów w diecie poprawia metabolizm NKT, stąd często na dietach niskowęglowodanowych o wysokiej zawartości NKT lipidogram (TC, TG) ulega poprawie [3]. Temat ten z pewnością wymaga dalszych badań.

olej kokosowy

 

Co musisz wiedzieć o oleju kokosowym?

W przypadku oleju kokosowego, na całym świecie znajdziemy tyle samo sprzymierzeńców jak i przeciwników tego tłuszczu. Kiedyś tłuszcz z kokosa uznany był, jako wróg publiczny numer 1, ze względu na kwasy nasycone. Dziś wiadomo jednak, że to nie do końca prawda ze względu na różnorodną konfigurację nasyconych kwasów tłuszczowych, przez co olej wraca do łask.

olej kokosowy

Warto jednak pamiętać, że jego zastosowanie ogranicza się do określonych przypadków, przez co nie można określić go mianem uniwersalnego oleju.  Na dzień dzisiejszy olej stosowany jest nie tylko do jedzenia ale również i w celach kosmetycznych.

Pamiętajmy, że stosowanie go na własną rękę w dużych ilościach, na pewno nie jest dla nas korzystne, dlatego jeśli chcesz bezpiecznie włączyć olej do swojej racji pokarmowej, skonsultuj to ze mną https://michalwrzosek.pl/oferta/. Doradzę, pomogę wybrać i skonstruuje Twój plan żywieniowy, który zdecydowanie przyczyni się do poprawy Twojej sylwetki i zdrowia.

 

Bibliografia:

  1. Małgorzata Jelińska: KWASY TŁUSZCZOWE – CZYNNIKI MODYFIKUJĄCE PROCESY NOWOTWOROWE. Biul. Wydz. Farm. AMW, 2005, 1, 1-9
  2. Zygmunt Zdrojewicz , Ewa Popowicz , Jacek Winiarski: Wpływ składników zawartych w tłuszczach jadalnych na organizm człowieka. Med Rodz 2016; 19(4): 195-200
  3. St Onge MP i wsp, Physiologiacal effects of MCT; potential agents in prevention of obesity, J Nutr, 2002,132,329

 

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń przepis
4,67/5
(z 6 ocen)

Podobne artykuły:

Trening
Bieganie to jedna z najbardziej popularnych dyscyplin sportowych. Mówi się że biegać może każdy, ponieważ żeby zacząć nie trzeba mieć długiego doświadczenia treningowego, dodatkowego sprzętu ani nawet karnetu na siłownię. Jednak czy na pewno bieganie to sport dla każdego? Jakie są zalety tego sportu? Jak i gdzie biegać i jakiego obuwia używać aby nie narazić się na kontuzje? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym tekście?
Dieta
Wiele osób pytanie mnie podczas wizyt i konsultacji na jakim oleju powinno przeprowadzać się obróbkę termiczną potraw. Teorii w internecie, mediach, forach i telewizji jest wiele, jednak nie wszystkie są słuszne i poparte nauką.