10 marca 2018

Oczyszczanie organizmu

Koncepcja związana z oczyszczaniem organizmu stała się ostatnio niezwykle modna i niestety często nadinterpretowana czy wykorzystywana w sposób komercyjny – choć jedno zjawisko może wynikać z drugiego i odwrotnie. Z jednej strony spotykamy się z poglądem, że nie ma czegoś takiego, jak przewlekłe zatrucie organizmu i stanowi to tylko wymysł jednostek upatrujących w tym biznesu, a z drugiej – słyszymy, że współcześnie powinniśmy postawić na regularną detoksykację organizmu. Jak jest naprawdę? Które stanowisko ma sens? A może to tylko półprawdy, które powinniśmy umieć interpretować? I wreszcie… czy warto przejmować się oczyszczaniem jelit, oczyszczanie wątroby, nerek, żołądka itd.? Dziś artykuł o detoksie!

Detoks
Oczyszczanie organizmu z toksyn
Produkty przyspieszające oczyszczanie organizmu

Detoks

Tematyka detoksu jest znana medycynie – detoks często oznacza terapię umożliwiającą oczyszczenie organizmu z danej substancji. Jednak muszą w tym przypadku zaistnieć minimum dwa czynniki indukujące ten zabieg/interwencję medyczną. Po pierwsze musimy znać rodzaj substancji, jaka wywołuje specyficzne objawy u chorego – najczęściej będą to rtęć, kadm, ołów, inne metale ciężkie lub dioksyny. Po drugie, w wyniku przeprowadzenia badań diagnostycznych, musimy oznaczyć jej dokładne stężenie – czyli wiedzieć, o jakich ilościach substancji toksycznej jest mowa. Dodatkowo po samej wizycie na oddziale toksykologii warto zidentyfikować źródło danej toksyny w naszym środowisku i tu określa się, czy jest to zatrucie ostre, wynikające np. z jednorazowego przyjęcia ogromnej dawki rtęci, czy może przewlekłe, wynikające z dużego spożycia warzyw zanieczyszczonych kadmem. Jak więc można się domyślać, tematyka detoksu wcale nie dotyczy większości populacji, a jest raczej wynikiem niestandardowego spożycia skrajnie zanieczyszczonej żywności lub pracy w środowisku o wysokim ryzyku. Zatem, z uwagi na dość wysokie standardy pracy, jak i ochrony żywności panujące w naszym kraju, większość populacji nie musi się obawiać zatrucia wyżej wymienionymi związkami.

Oczyszczanie organizmu z toksyn

O ile sam detoks organizmu powinniśmy zostawić lekarzom, którzy dokładnie określą rodzaj oraz źródło toksyny, to wcale nie oznacza, że w naszych domowych warunkach nie możemy zrobić nic, by ograniczyć ryzyko zatrucia. Zamiast jednak stosować modne diety oczyszczające, warto unikać spożywania w większych ilościach produktów mogących być źródłem toksyn. I tu warto podkreślić “w większych ilościach”, bo o ile dysponujemy informacjami mówiącymi o obecności rtęci w takich rybach jak tuńczyk czy dziki łosoś, to wcale nie oznacza, że należy całkowicie wykluczać spożycie tych produktów. Powinniśmy je jedynie limitować i postawić na różnorodność [1]. Dodatkowo warto zaznaczyć, że nie tylko produkty zwierzęce mogą być źródłem substancji o dzianiu toksycznym. Wśród osób spożywających duże ilości produktów roślinnych – zwłaszcza warzyw korzeniowych czy liściastych – obserwuje się większe stężenie kadmu (metalu ciężkiego występującego na terenach uprzemysłowionych) w ich organizmach. Tu jednak warto uspokoić, iż problem ten dotyczy głównie osób bazujących w swojej diecie na produktach z obszarów zanieczyszczonych, które najczęściej same uprawiają warzywa [2]. Stąd kupując produkty z różnych sklepów i krajów możemy liczyć na rozproszenie ryzyka zatrucia przewlekłego i nie musimy obawiać się problemów zdrowotnych. Drugim krokiem w minimalizacji ryzyka zatrucia może być włączenie produktów usprawniających działanie narządów odpowiedzialnych za metabolizm substancji toksycznych. W naszym organizmie takimi narządami są:

  • wątroba – jako główny narząd odpowiedzialny za metabolizm substancji toksycznych,
  • nerki – jako narząd filtrujący krew z takich metabolitów, jak np. amoniak, kwas moczowy, urobilinogen czy nadmiar soli mineralnych,
  • płuca – wydalające dwutlenek węgla, który jest produktem oddychania komórkowego,
  • skóra – za pomocą której organizm jest w stanie wydalać nadmiar soli mineralnych.

Komponując codzienny jadłospis, warto uwzględnić produkty, które poprawiają metabolizm oraz mogą wspomóc organizm w przypadku ewentualnego zatrucia. Nie warto więc okresowo skupiać się na dietach warzywnych czy owocowych, które wcale nie mają działania detoksykującego [3-4]. Za to zdecydowanie warto włączyć poszczególne produkty, które przez cały rok wspierają nasz organizm, dostarczając substancji odżywczych, takich jak witaminy, składniki mineralne czy polifenole [5].

Produkty przyspieszające oczyszczanie organizmu

  • Woda – z uwagi na to, że szereg metabolitów naszego organizmu jest hydrofilnych (rozpuszczalnych w wodzie), jest ona głównym transporterem tych substancji poza nasz organizm. Wszystkie narządy potrzebują wody do prawidłowego funkcjonowania. Jeśli pijesz za mało, może mieć to wpływ między innymi na działanie nerek (zwłaszcza jeśli jesteś osobą aktywną fizycznie lub temperatura otoczenia jest skrajnie wysoka). Zastanawiasz się, jaką wodę pić? Zapraszam do lektury tego artykułu.
  • Zielona herbata – reguluje trawienie, a dzięki obecności katechin wspomaga metabolizm wątroby. Dodatkowo jest źródłem polifenoli o działaniu antyoksydacyjnym, które, mówiąc kolokwialnie, “wymiatają” wolne rodniki z naszego organizmu.
  • Czystek – a dokładnie czystek ladanowy, który jest najczęściej polecany z całej rodziny tych ziół. Choć opinie na jego temat są bardzo pozytywne, to literatura naukowa nie jest jednomyślna. Mimo wszystko, z uwagi na pewne przesłanki, warto włączyć go do codziennej diety.
  • Granat – owoc granatu jest bardzo dobrym źródłem antocyjanów, czyli substancji o charakterze przeciwutleniającym, które wpływają pozytywnie na potencjał oksydacyjny organizmu.
  • Czosnek – zawarte w czosnku olejki eteryczne bogate w związki siarki są doskonałym naturalnym antybiotykiem. Dodatkowo czosnek bardzo korzystnie wpływa na pracę układu trawiennego – przyspiesza i nasila wydzielanie żółci, usprawnia pracę jelit i tym samym zapobiega powstawaniu nieprzyjemnych wzdęć czy problemów z perystaltyką.
  • Biała kapusta – jak wszystkie warzywa kapustne, zawiera sporą dawkę błonnika wpływającego na regulację perystaltyki układu pokarmowego, a dodatkowo charakteryzuje się wybitnie dużą zawartością związków o charakterze antyoksydacyjnym.
  • Korzeń imbiru – stosowany jako przyprawa do potraw reguluje trawienie, pobudzając wydzielanie soku żołądkowego i śliny. Korzeń imbiru jest świetny na wzdęcia, działa rozkurczowo i żółciopędnie. Ma ochronny wpływ na żołądek, zapobiegając powstawaniu wrzodów. Ponadto zmniejsza częstość ataków migreny.

Masz problem z samodzielnym skomponowaniem zdrowej diety? Potrzebujesz fachowej pomocy? Skontaktuj się ze mną! Sprawdź też proponowane przeze mnie przepisy i przekonaj się, że dieta może być smaczna 🙂

1. Czerwionka-Szaflarska M, Charzewska J, Chybicka A, et al. Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie suplementacji kwasu dokozaheksaenowego i innych kwasów tluszczowych omega-3 w populacji kobiet ciezarnych, karmiacych piersia oraz niemowlat i dzieci do lat 3. Pediatr Pol. 2011;85(6):597-603.
2. Brzóska M. Moniuszko-Jakoniuk J. The influence of calcium content in diet on cumulation and toxicity of cadmium in the organism. Arch Toxicol 1998 72 63-73.
3.Charlier C, Desaive C, Plomteux G. Human exposure to endocrine disrupters: consequences of gastroplasty on plasma concentration of toxic pollutants. Int J Obes Relat Metab Disord 2002;26, 1465-1468.
4. Chevrier J, Dewailly E, Ayotte P. Body weight loss increases plasma and adipose tissue concentrations of potentially toxic pollutants in obese individuals. Int J Obes Relat Metab Disord 2000; 24, 1272-1278.
5. Imbeault P, Chevrier J, Dewailly E et al. Increase in plasma pollutant levels in response to weight loss in humans is related to in vitro subcutaneous adipocyte basal lipolysis. Int J Obes Relat Metab Disord 2001;25, 1585-1591.

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń przepis
5,00/5
(z 22 ocen)

Podobne artykuły:

Dieta
Dieta
Kiedy słyszymy hasło „dieta” naszym pierwszym skojarzeniem zwykle jest odchudzanie i redukcja masy ciała. Wiąże się to z coraz większym zainteresowaniem własnym wyglądem i kultem idealnej sylwetki. Zapominamy jednak, że dieta ma wpływ nie tylko zwiększanie lub zmniejszanie masy ciała, ale przede wszystkim na nasze zdrowie. Chęć szybkiej utraty nadprogramowych kilogramów często sprawia, że aspekt zdrowotny diety schodzi na dalszy plan. Czy taką dietę można wówczas nazwać złą dietą? Jakie cechy posiada dobra i zła dieta? Jakie konsekwencje niesie za sobą stosowanie złej diety? Na te wszystkie pytania odpowiadam w poniższym artykule.