29 kwietnia 2017

Nadmiar wody w organizmie

 

Nagromadzenie wody jest powszechnym problemem, zwłaszcza wśród kobiet ze względu na ich specyficzną gospodarkę hormonalną. Zdecydowanie rzadziej problem ten dotyczy mężczyzn, jednak i u nich mogą pojawić się nadprogramowe ilości wody. Dla wielu osób obrzęki są dużym problemem, z którym nie potrafią sobie poradzić ze względu na brak znajomości przyczyny. W dzisiejszym tekście postanowimy przyjrzeć się im bliżej.

Spis treści:

Co powoduje nadmiar wody w organizmie?
Jak pozbyć się wody z organizmu?
Jak nawodnić organizm?
Woda w organizmie. Co jeśli nic nie pomaga?

 

Co powoduje nadmiar wody w organizmie?

Po pierwsze, hormony! Poprzez zachodzące zmiany w organizmie kobiety w poszczególnych fazach cyklu miesiączkowego, a dokładniej mówiąc przez zwiększenie wydzielania progestesteronu – homeostaza organizmu może zostać zaburzona, co objawia się zatrzymaniem wody . Na powstanie opuchnięć i obrzęków wpływa także stosowanie antykoncepcji. Przyjmowane hormony wpływając na poziom sodu mogą prowadzić do retencji wody w przestrzeni międzykomórkowej. Przewlekły stres, a dokładniej ciągle wysoki poziom hormonu stresu – kortyzolu, również przyczynia się do niekontrolowanych obrzęków. Jeśli do tego pracujemy w pozycji siedzącej, słabe krążenie krwi może przyczyniać się do  zastoju płynów w tkankach i doprowadzać do opuchnięć w rejonie nóg. No i wreszcie największy winowajca nadmiaru wody w organizmie – ”śmieciowe jedzenie”. Wysokoprzetworzona żywność, czy też  typu fast-food, dostarcza do naszego organizmu dużej ilości sodu, który wiąże wodę w osoczu krwi utrudniając jej wydalanie przez nerki. Zależność tą widać szczególnie w przypadku niedostatecznej podaży potasu, który działa antagonistycznie do sodu, zwiększając wydalanie wody.

Mniej popularnym powodem obrzęku może być też reakcja alergiczna, której nie jesteśmy świadomi. Jeśli opuchlizna pojawiła się dość nagle i może być związana z przyjętym lekiem, pokarmem lub ukąszeniem owada – możemy przepuszczać, że jest to obrzęk naczynioruchowy związany z alergią. Dokładniej mówiąc jest to nagromadzenie się wody pod skórą z powodu działania substancji wydzielanych przez nasz organizm, między innymi histaminy w reakcji na dany alergen (np.: orzechy, gluten czy polepszacz smaku).

Jak pozbyć się wody z organizmu?

  • Ogranicz podaż sodu wraz z przetworzoną żywnością – retencja wody jest kolejnym powodem dla którego warto zrezygnować z śmieciowego jedzenia na rzecz zbilansowanych posiłków o niższej zawartości soli przygotowywanych przez nas samych.
  • Pij dużo wody! Co daje picie wody? Paradoksalnie większe jej spożycie przyczynia się zmniejszenia obrzęków w organizmie. Dzieję się tak między innymi poprzez zwiększenie wydalania sodu wraz z moczem i zapewnienie optymalnego środowiska reakcji biochemicznych organizmu.
  • Jedz więcej potasu. Warzywa i owoce są doskonałym źródłem tego makroskładnika, a przy tym dostarczają znikomej ilości sodu.
  • Włącz do harmonogramu dnia picie ziół takich, jak: pokrzywa, skrzyp, mniszek czy fiołek trójbarwny. Napary te mają lekkie działanie diuretyczne, czyli zwiększające wydalanie wody wraz z moczem.
  • Zwiększ aktywność fizyczną. Ruch optymalizuje pracę układu krążenia, który jest bezpośrednio związany z gospodarką wodno-elektrolitową organizmu. Jeśli pracujesz za biurkiem, zrób sobie mały spacer co 20-30 min pracy choćby po to, aby napić się szklanki wody.

 

Jak nawodnić organizm?

Pierwszą i najważniejszą zasadą w prawidłowym nawadnianiu jest regularne picie wody. Chcąc utrzymać prawidłowy poziom płynów w organizmie nie wystarczy wypić jednej butelki wody w ciągu godziny, a następnie całkowicie o niej zapominając przez resztę dnia. Jak pić wodę? Miej ją zawsze przy sobie i co jakiś czas wypijaj małą ilość. Pamiętaj, że pierwsze oznaki odwodnienia takie jak suchość w ustach czy pragnienie pojawiają się zbyt późno i świadczą już o odwodnieniu. Nie warto zatem na nie czekać pijąc wodę w regularnych odstępach.

Drugim krokiem do prawidłowego nawodnienia jest odpowiedni wybór wody. Najkorzystniej jest wybierać takie, które składają się z czegoś więcej niż tylko H2O. Mowa tu o wodach średnio- i wysokozmineralizowane które oprócz nawodnienia będą zapewniać nam odpowiednią podaż składników mineralnych. W codziennym stosowaniu warto postawić na wodę średniozmineralizowaną, a w dni ze zwiększoną aktywnością fizyczną lub podwyższoną temperaturą otoczenia na wodę wysokozmineralizowaną która optymalniej uzupełni niedobory elektrolitów

Pamiętaj, aby nie przekładać soków czy napojów nad wodę mineralną. Przez dużą zawartość cukru w takich napojach (ponad 10g/100ml) wzrasta ich osmolalność, a co za tym idzie niezbyt dobrze nawadniają. Dodatkowo w przypadku kolorowych napoi dostarczasz ”gratis” niekoniecznie przydatnych substancji: konserwantów czy sztucznych barwników. Kieruj się zasadą by woda stanowiła główny rodzaj płynów spożywanych w ciągu dnia.

Dopasuj ilość wody do swoich potrzeb. W przypadku wysokich temperatur uwzględnij zwiększone wydalanie wody wraz z potem. Nie zapominaj o dodatkowej butelce wody na trening zwłaszcza kiedy jesteś na dodatnim bilansie energetycznym. Warto pamietać aby na każde 1000kcal diety przypadało 1000ml wody w ciągu dnia

Woda w organizmie. Co jeśli nic nie pomaga?

Przyczyn zaburzeń równowagi wodno-elektrolitowej organizmu jest wiele i niestety nie wszystkie rozwiążemy sami. W przypadku niektórych problemów warto zwrócić się do lekarza i wykonać podstawowe badania. Do najczęściej występujących należą:

  • Zaburzenia pracy nerek
  • Cukrzyca
  • Niedoczynność tarczycy
  • Nadmiar glikokortykoidów
  • Niewydolność krążenia

Jeśli retencji wody w twoim organizmie nie można powiązać z dietą czy naturalnym wahaniem hormonów, nie bagetelizuj problemu i udaj się do specjalisty

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń przepis
4,83/5
(z 6 ocen)

Podobne artykuły:

Dieta
Zastanawiasz się jak obliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne? Ile tak naprawdę powinieneś spożywać kalorii w ciągu dnia? Sprawdź jak to policzyć!
Dieta
“Pij wodę z cytryną - oczyścisz organizm!” - tę radę słyszał każdy z nas. Jak jest naprawdę? Czy cytryna pomoże nam schudnąć? A może bardziej szkodzi, niż pomaga? Czas na medyczną analizę.