26 stycznia 2018

Jaką wodę pić?

Dzięki popularyzacji picia wody większość osób kierujących się zdrowym wyborem już nie zastanawia się, co jest lepsze – woda czy może sok. Jednak sama świadomość potrzeby picia wody nie wystarczy. Na co dzień, kupując wodę, nadal zbyt często sugerujemy się znaną marką czy smakiem – nie zwracamy zaś uwagi na wartość odżywczą danej wody, czyli jej mineralizację. Wielu konsumentów zapomina, że na sklepowych półkach znaleźć można różne gatunki wód – wody mineralne, wody źródlane, lecznicze czy wody stołowe. Woda wodzie nierówna! Dlatego polecam zapoznać się z moim artykułem na temat rankingu wód.

Rodzaje wody

Bisfenol A w plastikowych butelkach
Woda z kranu
Ranking wód
Jaką wodę wybrać?

Rodzaje wody

Wybierając wodę do picia, powinniśmy się kierować przede wszystkim stopniem jej mineralizacji, co niekoniecznie równa się wodzie mineralnej. Ważną informacją jest fakt, iż woda mineralna może mieć w sobie dość mało minerałów – zgodnie z definicją obowiązującą w polskim prawie od 2010 roku, woda mineralna to „woda podziemna wydobywana jednym lub kilkoma otworami naturalnymi lub wierconymi, różniąca się od wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi pierwotną czystością pod względem chemicznym i mikrobiologicznym oraz charakterystycznym stabilnym składem mineralnym, a w określonych przypadkach także właściwościami mającymi znaczenie fizjologiczne, powodującymi korzystne oddziaływanie na zdrowie ludzi” [1]. Stąd właściwszym sposobem na kategoryzację wód jest ich podział ze względu na stopień mineralizacji i tak możemy mówić o wodzie:

  • niskozmineralizowanej do 500mg minerałów na litr,
  • średniozmineralizowanej od 500mg do 1500mg minerałów na litr,
  • wysokozmineralizowanej powyżej 1500mg minerałów na litr.

Zatem przy zakupie wody nie wystarczy spojrzeć na to, czy jest „mineralna”. Warto dodatkowo zwrócić uwagę na jej stopień mineralizacji i wybrać wodę odpowiednio dopasowaną do naszych potrzeb. Osobiście do picia w większości przypadków polecam wodę średniozmineralizowaną (marki odnajdziesz w tabeli), lecz gdy dieta nie dostarcza odpowiednich ilości składników mineralnych – najczęściej wapnia lub magnezu – polecam picie na przemian wody wysokozmineralizowanej ze średniozmineralizowaną, co pozwala w łatwy sposób zbilansować te mikroskładniki diety. Zależnie od możliwego niedoboru polecam stosować w diecie wody wysokowapniowe, wysokomagnezowe lub inne, w przypadku niedoboru pozostałych elektrolitów. Nie polecam za to wód źródlanych, ponieważ nie mają one tak stabilnego i bogatego składu jak woda mineralna, a co za tym idzie – dostarczymy za ich pomocą organizmowi tylko czystą wodę, bez dodatkowych korzyści w postaci minerałów. Po drugiej stronie barykady stoją wody lecznicze, które zawierają już naprawdę duże ilości minerałów. Z założenia są to wody do doraźnego stosowania w przypadku niedoboru elektrolitów czy podczas danych jednostek chorobowych. Nie powinno się zatem pić ich na co dzień, a jedynie przez krótki okres, najlepiej po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Bisfenol A w plastikowych butelkach

Mówiąc o wodzie, należy też wspomnieć o jej nieodzownym opakowaniu, jakim jest plastik, i o jego części bazowej, jaką jest bisfenol A. BPA jest związkiem chemicznym używanym w produkcji tworzyw sztucznych, stąd może być zawarty w plastikowych butelkach. Istnieją pewne przesłanki, że może być niebezpieczny dla dorosłej osoby. Otóż, ze względu na swoją budowę cząsteczkową, BPA jest podobny do żeńskiego hormonu płciowego – estrogenu. I jak estrogen łączy się z podobnymi receptorami w organizmie człowieka. Dlatego podejrzewany jest o powodowanie chorób wynikających z zaburzeń hormonalnych, takich jak: zaburzenia płodności, choroby serca, krążenia, cukrzyca, otyłość, zaburzenia metaboliczne. Bisfenol może migrować do żywności i napojów z opakowań wykonanych z materiału zawierającego tę substancję. Na świecie cały czas toczy się spór na temat bisfenolu, jednak brak jest ostatecznej, jednoznacznej opinii środowiska naukowego na temat szkodliwości tego związku. Czołowa instytucja zajmująca się bezpieczeństwem żywności w Unii Europejskiej (EFSA) na podstawie dostępnych badań uznaje, iż BPA w małych stężeniach jest bezpieczny dla dorosłych ludzi, ustalając przy tym dzienną tolerowaną dawkę (TDI) w ilości 0,05 mg/kg masy ciała. Oznacza to, że jeśli nie korzystamy z plastikowych opakowań na każdym kroku, możemy czuć się bezpiecznie. Z racji, że bisfenol jest słabo rozpuszczalny w wodzie, nie musimy się obawiać, że plastikowe butelki będą jego zagrażającym źródłem. Problemem mogą być zawierające BPA pojemniki, w których trzymamy posiłek bogaty w tłuszcz, który dodatkowo podgrzejemy. BPA jest dobrze rozpuszczalny w tłuszczach, a wyższa temperatura przyspiesza jego migrację do żywności. Zupełnie w innych kategoriach należy postrzegać bisfenol A jako składnik butelek do karmienia dzieci. Od 2011 roku na terenie Unii wszedł zakaz używania BPA w produkcji butelek dla niemowląt z uwagi na jego toksyczne działanie obserwowane u noworodków [2]. Podsumowując temat bisfenolu: myślę, że można spodziewać się dalszych doniesień naukowych odnośnie jego szkodliwości w przypadku częstego stosowania opakowań plastikowych w sąsiedztwie żywności, stąd polecam zwracać uwagę na jego obecność, kupując opakowania na żywność. Pojemniki z tworzyw sztucznych bez bisfenolu zawierają oznaczenie ”Bisfenol free”.

Woda z kranu

Pomijając najbardziej popularne źródło wody w naszej diecie, jakim jest woda butelkowana, często zapominamy o najtańszej możliwości, czyli wodzie z kranu. Na wstępie warto podkreślić, że jest ona bezpieczna pod kątem mikrobiologicznym i nie trzeba obawiać się, że nam zaszkodzi. Jeśli przeszkadzają nam smak i zapach wody z kranu, wystarczy, że odpowiednio ją uzdatnimy, a problem zniknie. Stosowanie właściwych filtrów do wody pomoże usunąć nie tylko substancje, których nie powinno być w wypijanej przez nas wodzie, ale wpłynie też na polepszenie smaku i zapachu napoju. Dobrze wiedzieć, że stosowany przez nas filtr powinien mieć wkład z węgla aktywowanego – usunie on z wody chlor, drobinki piasku i rdzę. Dodatkowo po oczyszczaniu warto uzdatnić wodę z kranu (z reguły ma ona podobną mineralizację co woda źródlana) w składniki mineralne za pomocą mineralizatora, aby była ona tak samo wartościowa jak woda mineralna. Zdaję sobie sprawę, że koszt takich urządzeń może być znaczny. Stąd polecam jednak na co dzień dobre wody mineralne o stale sprawdzanej czystości oraz pewnym składzie mineralnym.

Ranking wód

Nazwa wody Cena zł/l Mg2+ Ca2+ Na+ SO42- HCO3 Suma Typ
Vytautas 3.00 240 552 1727 989 300 7309 Mineralna
Kryniczanka 1.49 73.2 386 54 6.2 1721 2246 Mineralna
Muszynianka 1.39 128 208 64 31 1357 1954 Mineralna
Piwniczanka 1.30 87 180 133 32 1260 1729 Mineralna
Cechini Muszyna 0.77 65 258 27 18 1239 1670 Mineralna
Wielka Pieniawa 0.88 26 218 67 30 970 1380 Mineralna
Magnesia 1.10 170 37.4 6.2 11.1 970 1198 Mineralna
Staropolanka 0.99 16.2 139 38.1 32 577 851 Mineralna
Cisowianka 0.65 26 128 9.6 2.5 557 756 Mineralna
Nestle Aquarel 0.90 23.7 111 14 0 472 667 Źródlana
Nałęczowianka 0.75 20 114 10 12.6 448 650 Mineralna
Polaris 0.55 16 102 11 2.5 432 592 Mineralna
Dobrowianka 0.88 33.4 58.1 2 0 276 420 Mineralna
Kropla Beskidu 1.10 17 44 11 43 186 322 Źródlana
Staropolanka Zdrój 1.05 10.4 59.7 3.2 26 192 319 Źródlana
Oaza 0.30 13.3 60.1 5 69 134 310 Źródlana
Aqua 0.80 6.1 52 3 16 169 273 Źródlana
Primavera 0.78 6.7 50 2.4 10.5 171 259 Źródlana
Żywiec Zdrój 1.10 5.6 41.7 9.7 0 131 230 Źródlana
Górska Natura 0.85 6 32 1.1 0 99 148 Źródlana

*Ceny wód w oparciu o sklepy w rejonie Warszawy
*Woda Vytautas podana jako ciekawostka, nie polecam jej ze względu na smak
*Wyszczególnione zostały znaczne wartości poszczególnych minerałów

Jaką wodę wybrać?

Przyglądając się wodom w rankingu, możemy porównać, jaka woda jest najbogatsza w dany składnik mineralny. Warto zwrócić uwagę na dość ubogą mineralizację wód źródlanych – często mniejszą niż w wodzie z kranu. Dlatego w znakomitej większości powinniśmy wybierać wodę mineralną.

W przypadku niedoboru wapnia polecam następujące wody:

  • Muszynianka,
  • Cechini Muszyna,
  • Wielka Pieniawa,
  • inne wody z zawartością wapnia powyżej 200mg/l.

W przypadku niedoboru magnezu:

  • Muszynianka,
  • Magnesia,
  • Piwniczanka,
  • inne wody z zawartością magnezu powyżej 80mg/l.

W przypadku problemów z pH żołądka (HCO3):

  • Kryniczanka,
  • Muszynianka,
  • inne wody z zawartością wodorowęglanów powyżej 1300mg/l.

W trakcie okresu zwiększonej potliwości:

  • Piwniczanka,
  • Vytautas,
  • inne wody ze zwiększoną zawartością sodu.

To bardzo ważne by dostarczać odpowiedniej ilości płynów by praca organizmu przebiegała w prawidłowy sposób. By to mogło mieć miejsce należy dobrać dietę indywidualnie. Chętnie Ci w tym pomogę. Zapraszam do konsultacji dietetycznych.

1. Ustawa z dnia 8 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2010 r. Nr 21, poz. 105).
2. Dyrektywa komisji 2011/8/UE z dnia 28 stycznia 2011r. zmieniająca dyrektywę 2002/72/WE w odniesieniu do ograniczenia stosowania bisfenolu A w butelkach z tworzyw sztucznych do karmienia niemowląt.

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń przepis
4,94/5
(z 47 ocen)

Podobne artykuły:

Dieta
“Pij wodę z cytryną - oczyścisz organizm!” - tę radę słyszał każdy z nas. Jak jest naprawdę? Czy cytryna pomoże nam schudnąć? A może bardziej szkodzi, niż pomaga? Czas na medyczną analizę.
Dieta
W dzisiejszych czasach mam ogromną ilość produktów spożywczych, jednakże różnią się one składem, jakością i wartością odżywczą. Na co należy zwracać uwagę wybierając produkt spożywczy? Jak czytać etykiety? Jak wybrać najbardziej jakościowy produkt?