10 lipca 2016

Jak opanować apetyt na słodycze?

Uzależnienie od jedzenia wydaje się zjawiskiem realnym, czy więc jesteśmy w stanie uzależnić się od cukru?

Jego spożycie powoduje uwalnianie opioidów i dopaminy, a zatem substancji uzależniających. Ludzki organizm preferuje pokarmy o wysokiej zawartości tłuszczu, cukru i soli, jednak ilość i dostępność tych składników występująca we wszechobecnej żywności przetworzonej ma potencjalnie podobny wpływ jak nadużywanie narkotyków czy alkoholu. Identyfikuje się coraz więcej podobieństw pomiędzy konwencjonalnymi uzależnieniami, a nadmiernym spożyciem kalorii z produktów przetworzonych. Obecnie wiele badań dotyczących powodowania potencjalnego uzależnienia na różne produkty oparte są o badania na szczurach. Zachowania żywieniowe tych gryzoni mogą być bardzo użyteczne i analogiczne do ludzkich, ponieważ zarówno ludzie jak i szczury są wszystkożerne. Dzięki badaniom rezonansu magnetycznego mózgu wiemy, że spożycie przetworzonej żywności jak i narkotyków aktywuje te same obszary „głodu” w mózgu.

Twój mózg odbiera konsumpcję cukru jako nagrodę (wielokrotnie zwiększa stężenie dopaminy w porównaniu do produktów typu jajko, które kontrolują ośrodki przyjemności i nagrody), która sprawia, że ciągle chcesz jej więcej, przez co potem mamy problem, aby zerwać z nałogiem. Przewlekła konsumpcja cukru może powodować zaburzenia odżywiania i wpływ na zachowanie. Nadmierne spożycie cukru jest bezpośrednią przyczyną powstawania nadwagi.

Co zrobić w przypadku „ataku na słodkie”?

– po pierwsze edukacja, cukier w produktach spożywczych może być ukryty pod różnymi nazwami: słód jęczmienny, cukier buraczany, brązowy cukier, cukier trzcinowy, syrop kukurydziany, fruktoza, dekstryna, glukoza, koncentrat soku owocowego, glukoza, maltodekstryna, melasa, syrop glukozo-fruktozowy. Tak więc musisz umieć zidentyfikować wroga i pozbyć się z kuchni wszystkich produktów, w których występuje.

– to pragnienie na słodkie nie jest tym samym co zwykły głód, jednakże gdy połączymy oba te zjawiska, doświadczymy najgorszego połączenia. Aby uniknąć takich napadów musisz: ograniczyć cukry proste w diecie, unikać posiłków silnie insulinogennych (czyli powodujących nadmierne wyrzucanie insuliny) oraz dbać o właściwą insulinowrażliwość komórek wątroby i mięśni. Posiłki układaj w ciągu dnia w miarę równych odstępach czasu, aby unikać napadów wilczego głodu i w pełni kontrolować przyjmowane porcje pokarmu.

– wyjdź na spacer lub pobiegaj, po pierwsze odciągnie Cię to od kontaktu z niezdrowym pożywieniem, a po drugie w trakcie wysiłku powstające endorfiny będą odsuwały potrzebę spożycie słodkiego. Jeżeli nie masz możliwości wyjścia wykonaj kilka burpeesów, przysiadów z wyskokiem lub innych ćwiczeń z ciężarem własnego ciała.

– rób zakupy wyłącznie wtedy, kiedy jesteś najedzony. Najbardziej nieprzemyślane zakupy robimy, gdy jesteśmy po prostu głodni. Jednocześnie jeżeli nie kupisz nic nie zdrowego, nie przyniesiesz do domu, będziesz bardziej bezpieczny przy napadzie głodu.

– inne triki to: wypij szklankę wody, mówi się, że głód może być spowodowany odwodnieniem, – unikaj sztucznych substancji słodzących, – jedz więcej białka, które ma wysoki indeks sytości, -śpij dobrze i unikaj sytuacji stresowych.

jak opanować apetyt na słodycze

Co zrobić, gdy sytuacja jest naprawdę kryzysowa? Kilka moich sugestii.

  • awokado z kakao i karobem
  • gorzka czekolada 90% kakao
  • masło orzechowe
  • lody z kalafiora i odżywki białkowej
  • chipsy z jarmużu
  • surowa marchewka

Sprawdź również czym zastąpić słodycze.

Pamiętaj, wszystko siedzi w Twojej głowie i od Ciebie zależy czy ulegniesz pokusie czy odniesiesz zwycięstwo w tej niesprawiedliwej walce z słodkim nałogiem. Zainspiruj się osobami, którym z moją pomocą, udało się zrealizować wyznaczony cel – efekty diety Michała Wrzoska

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń przepis
5,00/5
(z 4 ocen)

Podobne artykuły:

Dieta
Wśród nas chyba nie ma osoby, która nigdy nie marzyłaby o osiągnięciu świetnej formy. Idealna sylwetka jest określeniem bardzo subiektywnym, ponieważ każdy z nas ma inne wyobrażenie pięknego ciała. Prawda jest taka, że każdego stać na dokonanie przemiany i osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Problem pojawia się jednak wtedy, kiedy do tego procesu podchodzimy bez odpowiedniej wiedzy, planu działania, a przemiany chcemy dokonać jak najszybciej nie zważając na konsekwencje. Co zatem zrobić, aby osiągnąć wymarzoną formę?
Dieta
Często pytacie o wartościowe źródła węglowodanów, białek i tłuszczy. Aby ułatwić Wam zbieranie informacji, postanowiłem stworzyć zestawienie źródeł poszczególnych makroskadników. Od teraz wszystkie informacje znajdziecie w jednym miejscu. W dniu dzisiejszym zestawienie tłuszczów. Tabela uwzględnia ich zawartość w 100g produktu, a także kaloryczność, białka, tłuszcze oraz profil kwasów tłuszczowych. Oczywiście wszystko w przeliczeniu na 100g suchego produktu.