29 grudnia 2018

Dietetyczny sylwester – ile kalorii ma alkohol?

Dietetyczny sylwester – ile kalorii ma alkohol?

Sylwester to dla wielu z nas huczne zakończenie starego roku i rozpoczęcie nowego. Nie może więc zabraknąć imprezowego charakteru. Nie ważne czy spędzasz Sylwestra na miejskim koncercie pod gołym niebem, na domówce u znajomych czy na eleganckim balu, o północy pojawia się symboliczny kieliszek szampana! Jednak często na jednym toaście się nie kończy, a wraz z alkoholem na stole pojawiają smaczne słone przekąski, ciasta czy pizza. Bo przecież nie będziesz pił na pusty żołądek. Nagle noc sylwestrowa zamienia się w ucztę obfitującą w mnóstwo smakołyków, których nie możesz sobie odmówić. Przecież nikt nie będzie liczył kalorii w Sylwestra, a postanowienia noworoczne obowiązują dopiero po Nowym Roku. Oczywiście nie ma powodów by trzymać ścisłą dietę przez tę noc, jednak warto zachować zdrowy rozsądek.

Spis treści:
Alkohol a zdrowie
Alkohol na diecie
Najlepszy wybór – kieliszek wina
Syndrom dnia następnego
Zdrowe przekąski na imprezę

Alkohol a zdrowie

Powszechnie znany jest negatywny wpływ alkoholu na zdrowie. Jest on między innymi wymieniany jako czynnik ryzyka wielu chorób. Według Światowej Organizacji Zdrowia małe ilości szczególnie czerwonego wina mogą być mieć korzystny wpływ między innymi na agregację płytek, a nadmiernie spożywany alkohol będzie predysponował do wystąpienia chorób wątroby czy nowotworów. Zdecydowanie wpływ alkoholu zależny jest od jego dawki i częstotliwości spożywania [1]. Alkohol wchłaniany jest do naszego układu pokarmowego, żołądka i jelita cienkiego w niezmienionym stanie. Następnie dociera do tkanek i płynów ustrojowych, w tym właśnie do krwi. Metabolizm alkoholu etylowego to reakcja utleniania etanolu do aldehydu octowego w wątrobie i żołądku. To właśnie ten związek jest szczególnie szkodliwy dla naszego organizmu. Aldehyd octowy indukuje reakcje zapalne oraz prowadzi do śmierci komórek wątroby [2,3]. Metabolizm alkoholu prowadzi do powstawania nadmiernej ilości NADH, co zmienia potencjał oksydoredukcyjny w organizmie, wpływając między innymi na hamowanie utleniania kwasów tłuszczowych, a nasilając lipogenezę. Dodatkowo etanol jest odpowiedzialny za nasilanie metabolizmu lipidów. W przypadku nadużywania alkoholu obniża się poziom HDL-cholesterolu, a zwiększa poziom triglicerydów. Mechanizmy te powodują odkładanie się większej ilości lipidów. Nie oznacza to, że spożycie alkoholu będzie zwiększać ilość tkanki tłuszczowej, ale może wpływać na tempo jej spalania [4]. Spożywanie alkoholu, szczególnie przewlekłe będzie negatywnie wpływało na nasz organizm, prowadząc do uszkodzenia wątroby i trzustki oraz wpływając toksycznie na układ nerwowy. Alkohol trafiając prosto do przewodu pokarmowego podrażnia go, pobudzając wydzielanie soku żołądkowego. Nadmiar alkoholu pogarsza lub hamuje procesy trawienia. Skutkami picia alkoholu dla układu nerwowego jest zmniejszenie się aktywności mózgu. Zmiany zachowania są zależne od stężenia alkoholu we krwi, które dotyczą hamowaniu ośrodka czucia i ruchu, rozchwianiu uczuć i upośledzeniu pamięci.

ALKOHOL NA DIECIE

Alkohol według zaleceń towarzystw dietetycznych powinien być eliminowany lub spożywany w jak mniejszych ilościach. Umiarkowane spożycie alkoholu to dla mężczyzn nie więcej niż 1-2 drinki alkoholu, dla kobiet nie więcej niż 1 drink dziennie. Przy czym drink to 13-15 g etanolu, co odpowiada 100 ml wina czy małej puszcze słabego piwa. Dodatkowo alkohol dostarcza dużą ilość kalorii bez żadnych wartości odżywczych – 7 kcal/100g oraz pobudza apetyt. Na imprezie, gdzie dodatkowo co chwilę sięgasz po przekąskę, może doprowadzić do dużej nadwyżki kalorycznej. Alkohol, jak każdy inny produkt nie będzie sprawiał, że od razu przytyjemy. Przypominam, że wzrost masy ciała jest przyczyną nadmiernej podaży energii. Jednak alkohol sprawia, że jemy więcej.

 

NAJLEPSZY WYBÓR – KIELISZEK SZAMPANA

W takim razie, co pić podczas imprezy sylwestrowej i ile kalorii ma jedno piwo? Bo przecież pod hasłem alkohol kryje się wiele rodzajów napojów wysokoprocentowych. Poniżej krótka ściąga i mój wybór na sylwestrową noc:

  • Piwo – jeden kufel to około 245 kcal, jednak w zależności od rodzaju, smaku i marki różnią się kalorycznością. Piwo zawiera dużo maltozy – cukru prostego , który sprawia, że indeks glikemiczny piwa jest bardzo wysoki (IG=110). Dlatego na spożycie piwa szczególnie powinni uważać cukrzycy. Dla wielu jest po prostu smaczne i są w stanie wypić nawet kilka butelek w ciągu jednego wieczoru!
  • Wino – lampka czerwonego wytrwanego wina to 102 kcal, a wino białe słodkie dostarczy już 150 kcal. Lepszym wyborem będzie to mniej kaloryczne, co więcej wino czerwone zawiera rezweratrol – antyoksydant o działaniu przeciwzapalnym i poprawiającym funkcjonowanie układu krążenia. Prawdopodobnie małe ilości czerwonego wina wpływają korzystnie na naczynia, hamując rozwój miażdżycy. Temat czerwonego wina nieodłączeni kojarzy się z „paradoksem francuskim”. Francuzi mimo kuchni bogatej w nasycone kwasy tłuszczowe stosunkowo rzadko chorują na choroby układu krążenia. Badacze tłumaczą to również kardioprotekcyjnymi właściwościami czerwonego wina, a dokładnie związków w nim zawartych, które jest nieodłącznym dodatkiem do diety Francuzów [5]. Dlatego wino jest jednym z lepszych wyborów alkoholowych.
  • Wódka – jeden kieliszek dostarcza 55 kcal. Wydaje się mało, ale wiele osób po wypitej czystej wódce sięga po szklankę soku czy napoju gazowanego, a to kolejne wypite kalorie. Zawiera dużą dawkę etanolu, a produkowana jest z ziemniaków lub zbóż (np. owsa, pszenicy). Obecnie można spotkać wiele wódek smakowych, są to bardziej kaloryczne wersje, ponieważ zawierają one syropy smakowe.
  • Drinki – to dawka nawet 400 kcal! Jeden z gorszych wyborów dla dbających o figurę. Bazujące na wysokoprocentowym alkoholu drinki są wykonywane na bazie słodkich napoi gazowanych z dodatkiem syropów smakowych. Jeśli decydujemy się na drink, najlepiej jako zamiennik, np. coca-coli wybieraj wersję „zero”.
  • Szampan – lekki i musujący zawiera około 72 kcal w kieliszku. To symbol nocy sylwestrowej, którego nie może zabraknąć wznosząc toast przy oglądaniu fajerwerków. Zdecydowanie mój faworyt, którego nie odmawiam sobie w Sylwestra [6].

SYNDROM DNIA NASTĘPNEGO

Kac jest subiektywnym odczuciem i występuje wraz z zakończeniem oddziaływania alkoholu na układ nerwowy. Jest to objaw nadmiaru spożytego alkoholu i zależy między innymi od wieku, masy ciała, płci, rodzaju wypitego alkoholu, stanu organizmu osoby pijącej czy też skłonności genetycznych. Kac spowodowany jest obecnością toksycznego aldehydu octowego (metabolitu przemian alkoholu). Znacząca jest też ilość metanolu w danym napoju alkoholowy. I tak najmniej zawiera go czysta wódka i białe wino, więcej w czerwonym winie oraz w whisky. Jeśli nie chcemy kolejnego dnia spędzić w łóżku, lepiej wybrać ten zawierający jak najmniej metanolu. Alkohol ma właściwości odwadniające i obniża poziom cukru w organizmie, co sprzyja zmęczeniu kolejnego dnia. Najczęstsze objawy kaca to bóle głowy, złe samopoczucie, nudności, brak apetytu. Jeśli nie chcesz mieć kaca kolejnego dnia najlepiej unikać mieszania alkoholi, palenia papierosów oraz spożywanie niezdrowych przekąsek (np. chipsów), co dodatkowo obciąży wątrobę.

Natomiast pomóc może picie wody lub 100% soków owocowych i oraz spożycie pełnowartościowego posiłku przed piciem alkoholu. Polecam też przed położeniem się spać wypić około 2 szklanek wody wysokozmineralizowanej, która dobrze nawodni organizm i dostarczy wypłukanych przez alkohol składników mineralnych. A co jeśli nie udało Ci się uchronić przed porannym bólem głowy? Po przebudzeniu dobrze sprawdzi się pełnowartościowe śniadanie, najlepiej bogate w cysteinę – aminokwas wspomagający detoksykację organizmu. Tu polecam omlet z warzywami i oczywiście dodatkową szklankę wody.

ZDROWE PRZEKĄSKI

Przed piciem alkoholu warto zjeść pełnowartościowy posiłek, aby nie serwować naszemu organizmowi od razu alkoholu. Pamiętaj o piciu wody w trakcie imprezy oraz o niepodjadaniu co chwilę. Dobrym rozwiązaniem na imprezie sylwestrowej imprezie będą „fit” przekąski. Zazwyczaj są one proste w przygotowaniu, smaczne, niezwykle szybko znikają ze stołu oraz kolejnego dnia nie spowodują u nas wyrzutów sumienia. W Nowy Rok wkroczymy ze zdrowymi nawykami. Poniżej kilka moich prostych przepisów na zdrowe przekąski na sylwestrową imprezę.

Piśmiennictwo:

  1. World Health Organization, Global status report on alcohol and health, WHO, Geneva 2011.
  2. Bąbała O., Działo J., Deptuła W., 2011. Alkohol a zdrowie. Kosmos 60, 189–194.
  3. Krenz M., Korthuis R.J., Moderate ethanol ingestion and cardiovascular protection: From epidemiologic associations to cellular mechanisms, J. Mol. Cell. Cardiol. 2012; 52: 93–104.
  4. You M, Crabb DW. Recent advances in alcoholic liver disease II. Minireview: molecular mechanisms of alcoholic fatty liver. Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol 2004;287:G1-6.
  5. Yang Y., Chan S., Hu M., Walden R., Tomlinson B., Effects of Some Common Food Constituents on Cardiovascular Disease, ISRN Cardiol. 2011: 397136.
  6. Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., i wsp.: Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. Warszawa, PZWL, 2006.

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń
5,00/5
(z 10 ocen)
Michał Wrzosek

Michał Wrzosek

Dietetyk, absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i trener personalny.

Specjalista z zakresu zdrowego odżywiania, kształtowania sylwetki i poprawnej redukcji tkanki tłuszczowej.
Pomaga podopiecznym osiągnąć wymarzoną sylwetkę, dzięki zdrowej i urozmaiconej diecie.

Michał Wrzosek

Podobne artykuły:

Dieta
Aktywnym związkiem, który znajdujemy w napojach „wyskokowych” jest etanol, produkowany przez drożdże podczas trawienia cukru pochodzącego z żywności np. winogron czy ziaren. Alkohol zmniejsza samoświadomość i niweluje nieśmiałość, a to z kolei ułatwia ludziom zachowania, których normalnie by się nie dopuścili.
Dieta
Koncepcja związana z oczyszczaniem organizmu stała się ostatnio niezwykle modna i niestety często nadinterpretowana czy wykorzystywana w sposób komercyjny - choć jedno zjawisko może wynikać z drugiego i odwrotnie. Z jednej strony spotykamy się z poglądem, że nie ma czegoś takiego, jak przewlekłe zatrucie organizmu i stanowi to tylko wymysł jednostek upatrujących w tym biznesu, a z drugiej - słyszymy, że współcześnie powinniśmy postawić na regularną detoksykację organizmu. Jak jest naprawdę? Które stanowisko ma sens? A może to tylko półprawdy, które powinniśmy umieć interpretować? I wreszcie… czy warto przejmować się oczyszczaniem jelit, oczyszczanie wątroby, nerek, żołądka itd.? Dziś artykuł o detoksie!