19 stycznia 2018

Dieta przeciwko cellulitowi

Problem cellulitu dotyczy wielu kobiet, co gorsza nie zawsze jest on związany z nadmierną masą ciała, a to przysparza trudności w zredukowaniu tego kosmetycznego defektu. Choć cellulit sam w sobie nie jest jednostką chorobową, może świadczyć o pewnych zaburzeniach w naszym organizmie, związanych z niedoborową dietą czy ogólnie pojętym stylem życia. Czym właściwie jest cellulit? Czy istnieje dieta na cellulit? Ćwiczenia na cellulit? Drogie Panie, zachęcam do lektury.

Co to jest cellulit?

Cellulit – przyczyny
Jak się pozbyć cellulitu?
Dieta na cellulit

Co to jest cellulit?

Cellulit to właściwie rodzaj lipodystrofii, objawiający się niewłaściwym rozmieszczeniem tkanki łącznej oraz tłuszczowej w rejonach skórnych. Zmianie ulega nie tylko ilość podskórnej tkanki tłuszczowej, lecz także jej struktura – staje się ona chropowata, niejednolita. Wypycha tkankę łączną i znajduje się bliżej skóry, dlatego jest bardziej widoczna [1]. Dodatkowo słabsze ukrwienie w rejonie cellulitu skutkuje często obrzękami, które jeszcze bardziej uwidoczniają tkankę tłuszczową. Wizualnie objawia się to nierówną i pofałdowaną skórą, zazwyczaj w rejonach ud i pośladków, a sam problem dotyczy przeważnie kobiet [2].

Choć przez niektórych cellulit postrzegany jest jako defekt kosmetyczny, to należy zaznaczyć, że zaawansowane stadium cellulitu może świadczyć o poważnych zmianach chorobowych, między innymi żylakach czy zakrzepach. Dlatego należy postrzegać go w kategoriach objawu mówiącego o niepokojących zmianach w naszym organizmie [3].

Cellulit – przyczyny

Do najczęstszych przyczyn cellulitu należą:

  • problemy z gospodarką hormonalną – związku z cellulitem dopatruje się w insulinie (ze względu na jej wpływ na tkankę tłuszczową) oraz estrogenie (ze względu na częstsze występowanie u kobiet) [4],
  • styl życia – niewłaściwe nawodnienie, brak aktywności fizycznej, nadmierna podaż sodu czy dieta obfitująca w produkty przetworzone, które wpływają na potencjał zapalny organizmu, to czynniki zwiększające ryzyko pojawienia się cellulitu [5],
  • genetyka – niestety jest to czynnik niemodyfikowalny i zależny od naszych osobniczych predyspozycji do odkładania się tkanki tłuszczowej.

Jak się pozbyć cellulitu?

Działania ukierunkowane na zredukowanie cellulitu powinny być przede wszystkim przyczynowe, tzn. najpierw lokalizujemy przyczynę, a potem ją eliminujemy (jeżeli jest to możliwe). Bardzo niekorzystny jest siedzący tryb życia. W wyniku niedostatecznej ilości ruchu pompa mięśniowa, czyli wpływ mięśni na układ krwionośny, zostaje zaburzona, co prowadzi do powstawania obrzęków oraz niedostatecznego ukrwienia tkanek. Dodatkowo brak aktywności sprzyja zmniejszonej masie mięśniowej oraz odkładaniu tkanki tłuszczowej, negatywnie wpływając na jędrność i strukturę skóry. Niekorzystne w kontekście tkanki tłuszczowej jest też picie alkoholu (ze względu na jego wpływ na lipogenezę), dlatego warto ograniczyć jego spożycie do małych, okazjonalnych porcji [6]. Poza ruchem ważna jest również odpowiednia regeneracja w postaci wystarczająco długiego snu oraz unikania stresu czy długotrwałego przebywania w pozycji stojącej. Niekorzystnie na rozwój cellulitu działa również nadmierne opalanie [7,8]. Wbrew pozorom zbyt mała podaż płynów przyczynia się do nadmiernych obrzęków, stąd warto (szczególnie podczas upałów) postawić na regularne nawadnianie się za pomocą wody mineralnej, która oprócz płynu dostarcza też wapnia i magnezu, oraz zielonej herbaty i kawy, które mogą być istotnym źródłem kofeiny i flawonoidów w naszej diecie.

Dieta na cellulit

  • Obecnie dysponujemy niezbyt licznymi dowodami naukowymi, omawiającymi wpływ diety na leczenie cellulitu. Z całą pewnością jednak rozwój tego niechcianego zjawiska jest dużo mniejszy u osób spożywających ograniczone ilości cukrów rafinowanych czy ogólnie produktów sporządzonych na bazie przetworzonych węglowodanów [9]. Stąd znowu nie polecam koncentrowania się w swojej diecie na białym pieczywie, ciastkach czy słodkich bułkach. Niektóre publikacje mówią nawet o zredukowaniu spożycia węglowodanów na rzecz poprawy jakości skóry poprzez zmniejszone wyrzuty insuliny. Nie przywiązywałbym do nich jednak tak istotnej uwagi – zwłaszcza, że głównymi prowodyrami, pogarszającymi gospodarkę węglowodanową organizmu, są otyłość i spożycie węglowodanów rafinowanych, a nie węglowodanów ogółem, dlatego nie bałbym się ich dobrych źródeł [4]. Dodatkowo pełnoziarniste produkty bogate są w potas, którego odpowiednie spożycie wpływa na zmniejszenie podskórnych obrzęków.
  • Drugim dobrym pomysłem w walce z cellulitem jest redukcja masy ciała, zwłaszcza jeśli mówimy o osobie z nadwagą czy otyłością. W badaniu przeprowadzonym na osobach z nadwagą i cellulitem, większość zauważyła poprawę wyglądu skóry po zredukowaniu tkanki tłuszczowej. Efekt był tym silniejszy, im osoba odznaczała się większym BMI i większą procentową utratą tkanki tłuszczowej z rejonu objętego cellulitem [10]. Niestety utrata wagi nie działa pozytywnie w każdym przypadku. Zbyt szybka redukcja tkanki tłuszczowej połączona z brakiem aktywności fizycznej może spowodować pogorszenie elastyczności tkanki łącznej, co z kolei może prowadzić do uwidocznienia cellulitu.
  • Warto zadbać o wysoki potencjał antyoksydacyjny i przeciwzapalny w naszej diecie, dlatego powinny się w niej znaleźć świeże warzywa, owoce (w szczególności sezonowe), orzechy (30 g migdałów, nerkowców czy orzechów włoskich dziennie można bez problemu uwzględnić w diecie). W kontekście podaży tłuszczów warto jest zwrócić uwagę na podaż kwasów omega-3 ze źródeł zwierzęcych i roślinnych oraz na wyeliminowanie tłuszczów przemysłowych, będących źródłem kwasów tłuszczowych o izomerii trans.

Zobacz metamorfozy moich podopiecznych, którym udało się poprzez właściwą dietę zmniejszyć poziom cellulitu i tkanki tłuszczowej

1. Rossi AB, Vergnanini AL. Cellulite: a review. J Eur Acad Dermatol Venereol. 2000 Jul;14(4):251-62.
2. Luebberding S, Krueger N, Sadick NS. Cellulite: an evidence-based review. Am J Clin Dermatol. 2015 Aug;16(4):243-56. doi: 10.1007/s40257-015-0129-5.
3. Nowicka D.: Dermatologia. Podręcznik dla studentów kosmetologii. Górnicki Wyd. Med. Wrocław 2007 120-136.
4. Leszko M.: Cellulite in menopause. Prz Menopauzalny. 2014 Oct;13(5):298-304. doi: 10.5114/pm.2014.46472. Epub 2014 Nov 2.
5. Avram MM.: Cellulite: a review of its physiology and treatment. J Cosmet Laser Ther. 2004 Dec;6(4):181-5.
6. Rapetti L.: Cellulit a hormony. Cabines. 2008, 26, 26-31.
7.Martini MC, Place W. Kosmetologia i farmakologia skóry. PZWL, Warszawa 2007, 300-3008.
8. Kociemba B. : Cellulit – czym jest i jak z nim walczyć? Dermatologia i Uroda. 2007, 3-4.
9. Smalls LK, Lee CY, Whitestone J, Kitzmiller WJ, Wicket RR, Visscher MO.: Quantitative model of cellulite: three-dimensional skin surface topography, biophysical characterization, and relationship to human perception. J Cosmet Sci. 2005 Mar-Apr;56(2):105-20.
10. Smalls LK. Hicks M, Passeretti D i wsp.: Effect of weight loss on cellulite: gynoid lypodistrophy Plast Reconstr Surg. 2006 Aug;118(2):510-6.

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń przepis
5,00/5
(z 27 ocen)

Podobne artykuły:

Dieta
Jak schudnąć i już nigdy nie przytyć? Dlaczego kiedy już chudniemy, to po krótkim czasie znowu wracamy do starej wagi? Prześledźmy sobie efekt jo-jo z punktu widzenia dietetyka.
Dieta