6 lipca 2017

Dieta na wakacjach

Dla wielu osób trzymających na co dzień zdrową dietę, o niskim stopniu przetworzenia produktów, okres wakacji jest najcięższą możliwą porą roku dla utrzymania swoich żywieniowych założeń. Grille, festiwale, wyjazdy i rozjazdy na pewno nie pomagają nam realizować planów dietetycznych. Co zrobić z dietą na wakacjach, jeżeli chcemy utrzymać ciężko wypracowaną formę, a jednocześnie czerpać radość z krótkich chwil odpoczynku?

Spis treści:

Dieta na wakacjach
Wyjazd all-inclusive
Wyjazd na własną rękę
Camping
Co jest złe?
Trening na wakacjach
Przepisy na lato

DIETA NA WAKACJACH

Kocham podróżować i odkrywać nowe miejsca, w szczególności tradycyjną kuchnię w różnych krajach. Nie wyobrażam sobie nie spróbowania wszystkich regionalnych dań i potraw będąc gdzieś pierwszy raz, co nie oznacza, że chodzę i się obżeram. Osobiście nie podchodzę zbyt restrykcyjnie do kwestii jedzenia na wakacjach. Staram się dokonywać jak najlepszych wyborów, ale nie rozpaczam, jeżeli zjem coś nie pierwszej jakości. Nie zwracam również większej uwagi na ilość spożywanych kalorii, nie liczę ile białka, tłuszczów czy węglowodanów zjadam danego dnia.

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że jeżeli nie jesteś zawodnikiem wychodzącym niebawem na scenę zawodów sylwetkowych lub zawodnikiem sportów walki zbijającym właśnie wagę do walki wieczoru, to parę dni luźniejszego podejścia do tematu diety na pewno nie spowoduję, że cały Twój trud włożony w osiągnięcie wymarzonej sylwetki pójdzie na marne. Poruszyłem ten wątek również przy artykule poświęconemu diecie podczas świąt. Najgorsze co możemy zrobić, to popaść ze skrajności w skrajność, od trzymania i wyliczania co do grama wszelkich produktów do obżerania się słodyczami, fast foodami i innymi „śmieciami”. Takie zachowanie na pewno nie odbije się korzystnie ani na naszej sylwetce, ani na motywacji do racjonalnego żywienia i będzie po prostu niezdrowe.

W zależności od rodzaju naszego urlopu, możemy podejść naprawdę zdroworozsądkowo do diety, tak aby ani nie dać się zwariować ani nie popaść w rozpustę:

WYJAZD ALL-INCLUSIVE

W trakcie takiego wyjazdu utrzymanie diety może być naprawdę łatwe, zgubić nas może jedynie nasza słabość i chęć obżarstwa. Gdy na każdy posiłek mamy formułę „szwedzkiego stołu” powinniśmy skupić się na jakościowym doborze produktów. Omijajmy pieczywo, panierowane ryby, mięsa w tłustych serowo-śmietanowych sosach, ciasta, produkty smażone w głębokim tłuszczu. Za źródło węglowodanów możemy wykorzystywać owoce, które w wielu „ciepłych” krajach są naprawdę smaczne i często pochodzą z lokalnych upraw, dodatkowo większość z nich obfituje w wodę co w przypadku wysokich temperatur może być pomocne w utrzymaniu prawidłowego nawodnienia. Wszystkie produkty białkowe (mięsa, ryby, owoce morza) wybierajmy w formie grillowanej, duszonej lub gotowanej. W wielu hotelach śniadania występują w formule europejskiej, tak więc na pewno znajdziemy tam jajka, które będą dobrym pomysłem na początek dnia, dając zdecydowanie większe uczucie sytości na cały dzień, niż śniadanie węglowodanowe typu tosty, bagietki czy kanapki. Jakie porcje spożywać? Po latach trzymania i odważania produktów na pewno jesteś w stanie określić swoją porcję takich produktów jak: jajka, mięso czy ryż, a 5 gramów więcej lub mniej naprawdę nie zrobi żadnej różnicy….Alkohol? Dobrym pomysłem będzie rozcieńczanie wina np. z wodą, tym sposobem ograniczymy ilość spożywanego alkoholu etylowego.

WYJAZD NA WŁASNĄ RĘKĘ

Tutaj sytuacja również może być naprawdę łatwa. Po pierwsze zamiast szukać często bardzo drogich hoteli, wynajmijmy mieszkanie z kuchnią bądź aneksem, które to znaleźć możemy w zdecydowanie niższych cenach, niż nawet średniej klasy hotel. W wiele europejskich miastach znajdziemy lokalne „targi” gdzie możemy nabyć wiele ciekawych lokalnych produktów w bardzo przystępnych cenach. Taki wybór pozwoli nam cieszyć się zdecydowanie większą gamą potraw, niż ciągłe jedzenie na mieście. Dodatkowo możemy zabrać ze sobą część produktów typu: płatki, orzechy, bakalie czy odżywkę białkową, jeżeli zależy nam na dość tanim wyjeździe. Sprawdź również ile kosztuje zdrowe jedzenie.

CAMPING

Również tutaj jesteśmy w stanie odżywiać się co najmniej dobrze i rozsądnie. Idealnym rozwiązaniem na tego typu wypad będzie po prostu grill. Grillowane warzywa (cukinia, bakłażan, papryka, pomidory), kiszone warzywa (kapusta, ogórki) i grillowane mięso, ryby (kurczak, mięso z ud z kurczaka, karkówka, polędwiczka wieprzowa, boczek). Czyli typowa, bardzo modna obecnie dieta paleo. Dodatkowo uzupełnimy ją o świeże owoce, orzechy, oliwę z oliwek czy olej kokosowy i okaże się, że wrócimy z urlopu w jeszcze lepszej formie i parę kilogramów lżejsi!

CO JEST ZŁE?

Podejście „na 100%” często bywa zgubne, jeszcze kilka lat temu jadąc na wakacje potrafiłem jeść od rana do nocy wszystko co popadnie (i nie, nie były to zdrowe rzeczy). Wyjeżdżając, czułem się jak pies spuszczony po wielu tygodniach ze smyczy, dokonywałem nieracjonalnych wyborów żywieniowych, które negatywnie wpływały na moje zdrowie i samopoczucie. Powrót po 7 dniach wakacji oznaczał +5kg na wadze, fatalne samopoczucie i złość na samego siebie. Dopiero po paru latach stosowania diety i trenowania zrozumiałem, że nie robię tego za karę, tylko dlatego, że to kocham. Takie właśnie podejście umożliwiło mi nabrania dystansu do kwestii żywienia. Obecnie podczas urlopu nie zapominam o aktywności fizycznej i nie, nie mówię tu o treningu na siłowni, podczas 4 dni spędzonych w Rzymie w zimie przeszedłem pieszo prawie 100km, rok temu zwiedzając Paryż codziennie przejeżdżałem kilkanaście km dziennie rowerem, po prostu łączyłem przyjemne z pożytecznym! I tego samego życzę Wam, zachowania umiaru, nie popadania w skrajności i racjonalnych wyborów!

TRENING NA WAKACJACH

Pamiętajcie, ze trening można wykonać zawsze i wszędzie, a hantle i sztangi zastąpić ćwiczeniami opartymi o ciężar ciała, najlepiej sprawdzą się tutaj wszystkie ćwiczenia, które angażują jak najwięcej grup mięśniowych. W warunkach bez profesjonalnego sprzętu, każdy rodzaj aktywności będzie dla nas wartościowy, pozwoli na utrzymanie lepszej formy, zdrowia i sylwetki.

  • Baw się! Zagraj w siatkówkę plażową, dołącz do grupy rzucającej frisbee.
  • Wypożycz rower. Łącz przyjemne z pożytecznym, wycieczka rowerowa to doskonały sposób na zwiedzanie i poznawanie nowych miejsc.
  • Pływaj, w końcu po to jedziesz nad morze, jezioro czy basen 🙂
  • Biegaj, bo to możesz robić zawsze, wszędzie i nie potrzebujesz specjalistycznego sprzętu.
  • Postaw na krótkie intensywne trening interwałowe/tabata. TUTAJ i TUTAJ możesz zobaczyć moje propozycje 🙂
    Nie daj się przywiązać do leżaka. Zobaczysz, że aktywny wypoczynek jest o wiele bardziej relaksujący.

Z uwagi na stały kontakt z podopiecznymi jestem w stanie dostosować dietę do wyjazdu lub zasugerować proste rozwiązania podczas pobytu w wybranym przez Ciebie miejscu. Zapraszam do kontaktu, bym mógł przybliżyć Ci szczegóły – kontakt Michał Wrzosek

PRZEPISY NA LATO

Wypróbujcie przepis na zdrowe lody, w różnych smakach, które w parę minut możecie przygotować w domu

Tutaj znajdziecie przepis na sernik na zimno, jeden kawałem to tylko 100kcal!

Kremowe ciasto z truskawkami na zimno

 

 

 

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń przepis
5,00/5
(z 4 ocen)

Podobne artykuły:

Dieta
Dieta w obecnych czasach często jest utożsamiana z odchudzaniem, 90% osób używając tego terminu ma na myśli diety odchudzające, podczas gdy dieta to nic innego jak sposób odżywiania, który może zarówno doprowadzić do spadku masy ciała jak i jej wzrostu.
Dieta
Często pytacie o wartościowe źródła węglowodanów, białek i tłuszczy. Aby ułatwić Wam zbieranie informacji, postanowiłem stworzyć zestawienie źródeł poszczególnych makroskadników. Od teraz wszystkie informacje znajdziecie w jednym miejscu. W dniu dzisiejszym zestawienie źródeł białka w diecie.