2 czerwca 2016

Czy należy pić wodę z cytryną?

“Pij wodę z cytryną – oczyścisz organizm!” – tę radę słyszał każdy z nas. Jak jest naprawdę? Czy cytryna pomoże nam schudnąć? A może bardziej szkodzi, niż pomaga? Czas na medyczną analizę.

 

Napój z cytryny (z wodą), często wzbogacany jest startą skórką, liśćmi mięty, syropem cukrowym, plastrami ogórka itd. Kiedy go pić? “Rano! Dzień powinniśmy rozpocząć od szklanki wody z cytryną” – odpowiedziałaby większość z nas. Dlaczego?  W celu poprawy nastroju, podniesienia poziomu energii, zaktywizowania systemu odpornościowego czy szeroko pojętego zdrowia metabolicznego. Istnieje wiele właściwości zdrowotnych wody z cytryną, jednak większość z nich nie jest poparta żadnymi badaniami naukowymi. Niektóre tezy zostały wręcz obalone, dlatego skupię się wyłącznie na faktach.

 

Spis treści
Korzyści wynikające z picia wody z cytryną
Zagrożenia i mity
Pić czy nie pić?

 

Korzyści wynikające z picia wody z cytryną

Wartości odżywcze

Napój składający się z wody z sokiem z połowy cytryny nie dostarczy nam zbyt wielu składników odżywczych. Jego plusem jest niska zawartość kalorii oraz dostarczenie organizmowi niewielkiej dawki naturalnej witaminy C. Dodatkowo w przypadku użycia wody o wysokim stopniu zmineralizowania możemy liczyć na sporą dawkę wapnia i magnezu. Ranking polecanych wód możesz znaleźć tutaj. Dzięki temu już od początku dnia możemy zwiększać podaż ważnych składników odżywczych. Pozostałe składniki odżywcze nie występują w wodzie z cytryną w dużej ilości a mowa tu o : witaminie B6, E, kwasie foliowym czy potasie.

Szczegółowe wartości odżywcze [1]:

  • Cukry: mniej niż 1g
  • Witamina C: 25% RDI (rekomendowane dzienne spożycie)
  • Kwas foliowy: 1% RDI
  • Potas: 1% RDI
  • Magnez: 10% RDI

Obecność flawonoidów [2]

To dobra informacja dla osób dbających o młody wygląd. Woda z cytryną zawiera przeciwutleniacze – flawonoidy, które chronią nasze komórki przed uszkodzeniami. Korzystnie wpływają na układ krążenia, podnoszą wrażliwość na insulinę oraz inne procesy, związane ze zdrowiem  metabolicznym. Co ciekawe, flawonoidy z cytryny zmniejszą stres oksydacyjny w naszym organizmie. Odpowiadają za to składniki takie jak naringenina i nobiletin.

Poranne nawodnienie [3]

Spożycie wody z cytryną o poranku zwiększy dzienną podaż płynów. Jest to istotne w przypadku osób, które mają problem z pokryciem dziennego zapotrzebowania na płyny. Prawidłowo nawodniony organizm to efektywniejsza utrata masy ciała, zwiększone uczucie sytości, optymalny nastrój i pamięć, prawidłowe wypróżnianie i zdolności wysiłkowe. Dowiedz się więcej o prawidłowym nawadnianiu organizmu.

czy nalezy pic wode z cytryna

Pozytywnie wpływa na psychikę

Woda z cytryną obok pozytywnego wpływu na skórę czy też nawodnienie niesie ze sobą aspekt psychologiczny. Jest bowiem pozytywnym nawykiem żywieniowym który wprowadza do naszego życia pewną dozę regularności i świadomości zdrowotnej. A to bardzo ważne, zwłaszcza w kontekście osób które dopiero rozpoczynają walkę ze złymi nawykami w swojej diecie.

czy nalezy pic wode z cytryna 1

Pomaga usuwać kamienie z nerek [4]

Zapewne niewielu z Was wie, że sok z cytryny może pomóc w leczeniu kamieni nerkowych (kamienie nerkowe to odkładające się minerały w nerkach; najpowszechniejszym jest szczawian wapnia). Jak to działa? Zwiększenie poziomu kwasu cytrynowego w moczu zapobiega wiązaniu się wapnia z innymi związkami, co ogranicza powstawanie kamieni nerkowych.

czy nalezy pic wode z cytryna 2

 

Zagrożenia i Mity

Błonnik z cytryny nie pomaga schudnąć

Niestety nie. Owoc cytryny zawiera jedynie około 2 g błonnika, a dokładniej pektyn.  Sam sok zawiera go jeszcze mniej. Zatem stwierdzenie, że woda z cytryną wspomaga proces odchudzania jest mocno wyolbrzymione. Stąd aby schudnąć warto koncentrować się na rzeczach istotnych takich jak deficyt energetyczny, niskoprzetworzona żywność czy aktywność fizyczna zamiast stawiania wszystkich kart na poranną wodę z cytryną – choć jednego z drugim się nie wyklucza.

Cytryna nie oczyszcza organizmu

Co pomaga wyeliminować odpady toksyczne z organizmu? Woda. Dzieje się tak, ponieważ oddajemy mocz. Niestety, dodatek cytryny nie wpływa na ten proces w żaden sposób. Dodatkowo sam temat obecności toksyn w organizmie jest dość wyolbrzymiany i niesłusznie popularyzowany. Zatrucie organizmu objawia się bardzo silnymi problemami zdrowotnymi stąd jeśli ich nie obserwujemy, nie mamy co się martwić zatruciem.

Cytryna może negatywnie wpłynąć na nasze uzębienie

Kwas cytrynowy może uszkodzić szkliwo zębów. Aby temu zapobiec, ogranicz bezpośredni kontakt kwasu ze szkliwem – pij sok z cytryny przez słomkę. A co z myciem zębów? Nie robimy tego bezpośrednio po wypiciu soku z cytryny. Szczotkowanie zębów w czasie, gdy szkliwo pokryte jest kwasem cytrynowym, może prowadzić do uszkodzeń. Pamiętaj: najpierw umyj zęby, a następnie wypij wodę z cytryną.

PIĆ CZY NIE PIĆ?

 

Woda z cytryną to zdrowy napój, dzięki któremu dostarczysz organizmowi ograniczone ilości witaminy C. Co ważne, nie narazisz się przy tym na duże spożycie kalorii. Jeśli jednak spożywasz okazałe porcje warzyw oraz owoców i pokrywasz dzienne zapotrzebowanie organizmu na płyny, prawdopodobnie nie odczujesz żadnych korzyści wynikających ze spożycia wody z cytryną.

woda z cytryną

Wodę z cytryną można spożywać o każdej porze dnia, ważne by sporządzać ją przy użyciu wody mineralnej a samą cytrynę sparzyć przed wyciśnięciem soku. Aby urozmaicić smak napoju warto dodać odrobinę świeżych liści mięty które obok wartości smakowych wniosą również olejki eteryczne.

Sprawdź jak w porady zastosowane w praktyce przyniosły świetne rezultaty moim podopiecznym – metamorfozy

 

 

Piśmiennictwo

  1. http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/1971/2
    2. Rel DIO JA. Fuster D. GOmes P. Natural bioactive compounds of Citrus limon for food and health. Elsevier 2004 vol 84 is 3 457-461
    3. Jung UJ. Lee MK. Park YB. Effect of citrus flavonoids on lipid metabolism and glucose-regulating enzyme mRNA levels in type-2 diabetic mice. Int J Biochem Cell Biol 2006 38 (7) Jan 130-140.
    4. Aras B Kalfazade N Tugcu V. Can lemon juice be an alternative to potassium citrate in the treatment of urinary calcium stones in patients with hypocitraturia? A prospective randomized study. Urol Res 2008 dec 36 (6) 313-317.

 

Jak Ci się podobał artykuł?

Oceń przepis
5,00/5
(z 8 ocen)

Podobne artykuły:

Dieta
Dieta w obecnych czasach często jest utożsamiana z odchudzaniem, 90% osób używając tego terminu ma na myśli diety odchudzające, podczas gdy dieta to nic innego jak sposób odżywiania, który może zarówno doprowadzić do spadku masy ciała jak i jej wzrostu.
Dieta